politik

Politikerarvoden och partiskatt

Många politiker har idag inkomster som de flesta i Sverige bara kan drömma om. Till exempel tjänar de flesta partiledarna mellan 70 000 och 150 000 kronor i månaden. För att inte klyftan ska bli för stor mellan de folkvalda och folket de representerar vill Vänsterpartiet att riksdagsledamöternas arvoden sänks.

Vi har också en partiskatt som innebär att alla som företräder Vänsterpartiet betalar en viss andel av sitt arvode till partiet istället för att behålla alla pengarna själva.

Idag uppgår riksdagsledamöternas grundarvode till 65 400 kronor i månaden, vilket är ungefär dubbelt så mycket som medelinkomsten i Sverige. Gång på gång har Vänsterpartiet föreslagit att riksdagsarvodet ska sänkas så att nivån på arvodet blir detsamma som ett prisbasbelopp per månad. Hittills har dock inget annat parti röstat för vårt förslag, istället höjs riksdagsledamöternas arvoden år efter år.

Vi tycker inte att politiker ska leva i en egen verklighet långt från vanliga medborgare. Det är också därför vi har en partiskatt för alla våra företrädare. Den gör att oavsett hur högt arvode ett visst uppdrag har, till exempel att sitta i riksdagen, så får en företrädare för Vänsterpartiet inte ut mer än 28 400 kronor i månaden.

Ta Jonas Sjöstedt som exempel. Han får idag ut 28 400 kronor i månaden efter skatt och den särskilda partiskatten. Det motsvarar en månadslön på cirka 37 900 kr/mån före skatt. I grunden får han det arvode som alla riksdagsledamöter i Sverige får (65 500 kronor i månaden). På det betalar han skatt och därefter betalar han en viss summa i partiskatt till Vänsterpartiet så att han får ut 28 400 kr.

Det är dock viktigt att komma ihåg att de allra flesta politikerna i Sverige inte tjänar några stora pengar på sitt engagemang, utan ställer upp ideellt eller för låga ersättningar. De har vanliga jobb och är aktiva i kommun- eller landstingspolitiken vid sidan av, för att de brinner för att göra samhället bättre.

Dela den här sidan: