Vad händer nu?

Vad är bakgrunden till det som hänt?
Stefan Löfven meddelade under sitt sommartal i augusti att han inte kommer leda Socialdemokraterna fram till valet utan att han tänkte avgå som ordförande, och därmed lämna statsministerposten, under Socialdemokratiska partikongressen i början på november.

I förra veckan lämnade Stefan Löfven in sin avskedsansökan och talmannen kallade då alla partiledarna till samtal och har gett sonderingsuppdraget till Madgalena Andersson.

I samtalet med talmannen sa Nooshi Dadgsostar att Vänsterpartiet vill se Magdalena Andersson som statsminister, men det är förutsatt att det finns en uppgörelse med oss.

I fredags bjöd Magdalena Andersson in Nooshi Dadgostar till förhandlingar. I dag har hon begärt mer tid av talmannen för att förhandlingar behöver mer tid. Dessa förhandlingar pågår nu.

Vad vill Vänsterpartiet?
Vi vill ha en stabil och ansvarstagande regering. Januariavtalet är borta, det innebär att en ny uppgörelse måste tas fram, som baseras på de fyra partier som nu är regeringsunderag om Magdalerna Andersson tillträder.

Vi vill att den halva miljon som i förra valet valde att lägga sin röst på Vänsterpartiet ska få inflytande över politiken. När regeringen vilar på våra mandat är det en självklarhet.

Det finns många frågor som måste förändras, förbättras och åtgärdas, men i förhandlingar måste man ge och ta. Viktiga frågor som vi har fokuserat på är att pensionerna är för låga, att sjukförsäkringen måste lagas och på att karensavdraget måste bort.

Kan högern ta över regeringsmakten?
Det finns ingen majoritet i riksdagen för en högerregering ledd av Ulf Kristersson, det säger han själv. C kommer inte att stödja dem. Det är ju också självklart att Vänsterpartiet aldrig kommer att rösta för en sådan. Om Annie Lööf plötsligt skulle svika allt hon lovat om SD och ställa sig på samma sida som Jimmie Åkesson så blir läget ett annat.