Orimligt att skattepengar används till lönedumpning

ulla-ali

I dag röstar SD och borgarna för fortsatt förnedrande arbetsvillkor. Offentlig upphandling med våra skattepengar handlar om stora och nödvändiga inköp för oss alla. Det är viktigt att det görs rätt. Det är orimligt att Sverige, som idag, ska vara ett land som använder skattepengar till lönedumpning så att taxichaufförer, lokalvårdare och byggnadsarbetare utnyttjas med usla villkor.

Den 30 november röstar riksdagen om förslaget att vi istället ska få en lagstiftning med krav på kollektivavtalsenliga villkor. För oss i Vänsterpartiet är det en viktig omröstning.

Det handlar om vilket samhälle vi vill att Sverige ska vara.

– Läs debattartikel med Ulla Andersson och Ali Esbati…

En kommentar till “Orimligt att skattepengar används till lönedumpning”

1. Sven Blikfeldt

Ni var ju duktig idag. Många gånger avtalas tider för en arbetsuppgift som är omöjligt att hålla sig till trots avtal. Så får man jobba gratis viss tid. Goda försök gjorde ni åtminstone, mera än så kan man inte kräva av någon. Att SD vända åsikt kan ju göra susen för andras opinion. Men skam den som ger sig.

Nu går det ju att logga in på sitt jobb via mobilen. Kanske kan vi få se krav på elektronisk inloggning i framtiden. På samma sätt som företag har elektronisk personalliggare.

Då skulle arbetade timmar kraftigt öka. När var och en får betalt för det den gör. Här kanske krav i upphandlingen från offentliga kan bidra till att förbättra läget.

Men egentligen borde man ha ett krav på att alla loggar in elektronisk i riket. Så är det full transparens och läget löst.

Lite verkstad, sedan nya tag. För vi måste ha en annan upphandlingslag.

Mvh Svein

Svara