• Medlemmarna for...
Pressmeddelanden
Bild på engagerade människor i Vänsterpartiet tillsammans med Jonas Sjöstedt. Tillsammans gör vi skillnad!

Medlemmarna fortsätter strömma till – största ökningen på 50 år

Vänsterpartiet gjorde inte bara ett av sina bästa val någonsin. Medlemmarna fortsätter att strömma in i en takt som partiet inte upplevt på 50 år. Vid årsskiftet hade Vänsterpartiet 17 275 medlemmar och idag är det 27 796. Det är en ökning med 10 524 nya medlemmar på dryga åtta månader.

–  Vi har inte bara ett starkt valresultat med 8 procent, utan en medlemstillströmning som berättar något mycket viktigt om läget i det svenska samhället. Unga progressiva människor kommer till oss, liksom många som farit illa av den politik som skapat ökade klyftor. Vänsterpartiet är också det största partiet bland studenter.
– En ny vänstergeneration växer fram. De som nu kommer till oss accepterar inte ojämlikheten och de ser att det bara finns ett parti som på allvar tänker göra något åt den, så att vi får ett samhälle för alla, inte bara några få, säger Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare.

Dela den här sidan: