• Klimatkrisen

Klimatkrisen

Klimatförändringarna är vår tids ödesfråga: om vi inte sätter stopp för dem finns det snart inte mycket annat kvar att kämpa för. Därför kräver Vänsterpartiet att EU tar krafttag mot de stora fossilföretagen och utsläppsbovarna, och för en rättvis klimatomställning.

Kampen mot klimatförändringarna måste vara internationell, och därför har EU en stor roll att spela för att samordna våra insatser. Men om vi ska lyckas lösa klimatfrågan i tid måste vi höja ambitionerna ordentligt. Vänsterpartiet kräver därför ett stopp för alla EU-subventioner till fossilindustrin, och att den Europeiska investeringsbanken görs om till en klimatinvesteringsbank. Vi kräver också att systemet för handel med utsläppsrätter görs om så att priset för att släppa ut avsevärt ökas, att sista året för försäljning av bilar som drivs med fossila bränslen sätts till 2025, att kolkraften i EU ska vara helt utfasad senast 2030 och att sista året som fossila bränslen säljs på våra mackar är 2035.

Samtidigt sätter vi fokus på att omställningen måste drabba de som tjänar de stora pengarna på att förstöra klimatet och står för de stora utsläppen: ett fåtal storföretag och superrika individer.

Läs även:
Jonas Sjöstedt: ”Gula västarna visar att klimatpolitiken måste vara rättvis”

Jonas Sjöstedt: Skärp EUs regelverk för utsläppsrätter!

Vänsterpartiet vill ha slutdatum för fossila bränslen

Vänsterpartiets klimatpolitik bäst i klassen enligt Naturskyddsföreningen

Vänsterpartiet är ett av de bästa partierna i Europa i klimatfrågan enligt Climate Action Network

Vänsterpartiet röstade bäst för klimatet enligt Världsnaturfonden