• Högerextremism

Högerextremism

Runt om i Europa växer de rasistiska rörelserna. I länder som Ungern, Italien och Österrike sitter högerextrema partier i regeringen. Vänsterpartiet leder kampen mot dessa krafter och är den tydligaste rösten mot främlingsfientligheten och rasismen i Europa.

Sverigedemokraternas allierade Orbán, Le Pen och Salvini hoppas att EU-valet ska bli deras genombrott, och att de ska få frikort att sprida sin rasism, homofobi och sexism på EU-nivå.

Samtidigt som vi är kompromisslösa i vår kamp mot högerextremismens uttryck, måste vi också bekämpa dess rötter. Europas liberaler försöker utmåla sig som högerextremismens huvudmotståndare. Men Vänsterpartiet vet att nyliberal politik, med ökad ojämlikhet och större otrygghet, aldrig kommer lyckas bryta fascismens frammarsch.

Vänsterpartiet vet att den som vill bekämpa högerextremism måste erbjuda en politik som skapar trygghet, rättvisa och jämlikhet, och som visar på en väg bortom nyliberalismens åtstramningspolitik. För den som vill stoppa den rasistiska vågen i Europa är Vänsterpartiet det självklara valet.

Läs även:
Malin Björk: ”Extremhögerns nationalism, rasism, sexism och homofobi hänger samman”