Hans Linde om Hugo Chavez död

Vi har nåtts av nyheten att Venezuelas president Hugo Chávez gått bort efter en längre tids sjukdom. Hans seger i presidentvalet 1998 var på många sätt startskottet för den vänstervåg som svept över stora delar av Latinamerika och som i grunden ritat om den politiska kartan på kontinenten och bidragit till att miljoner latinamerikaner kunnat lyftas upp ur fattigdom. För detta kommer Hugo Chávez saknas av många, både i och utanför Venezuela.

– Jag har själv haft förmånen att vid flera tillfällen resa i Venezuela. Det var uppenbart att Chávez var en president som berörde och förändrade många venezolaners liv. Under hans tid vid makten har miljoner venezolaner lyfts upp ur fattigdom och fått tillgång till sjukvård och utbildning. Många av de venezolaner jag mött har beskrivit hur de för första gången känt sig inkluderade i sitt eget land. Det har därför inte varit förvånande att Chávez lyckats vinna åtskilliga demokratiska val, säger Hans Linde utrikespolitisk talesperson Vänsterpartiet.

– Det har självklart funnits delar av Chávez politik som vi haft synpunkter och invändningar mot. Men det är vår förhoppning att Venezuelas nästa ledare kommer att bygga vidare på de framgångar som uppnåtts när det kommer till fattigdomsbekämpning och utbyggd välfärd, säger Hans Linde.

För mer information: Hans Linde, 0702-900740