• Framtidens jobb...

Framtidens jobb kommer från vänster

Vänsterpartiet sätter jobben främst. Istället för program och hypotetiska sysselsättningseffekter föreslår vi åtgärder som skapar fler än 100.000 nya arbeten.

Det är i utvecklingen av ny miljöteknik och energiomställningen som framtidens jobb skapas. Vi skapar nya jobb genom kraftfulla satsningar på energiomställning, bostadsbyggande och infrastruktur för att Sverige ska gå före i klimatarbetet samtidigt som viktiga arbetstillfällen skapas i hela landet. Vi satsar på fler anställda i välfärden för att stärka kvaliteten i stället för att låta pengarna gå till vinster.

– Full sysselsättning måste vara det överordnade målet för den ekonomiska politiken. Det är bara genom att sätta människor i arbete som vi kan bygga välfärd, trygghet och gemenskap. Det skapar en bättre samhällsekonomisk utveckling. säger Ulla Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Se presentationen på SVT Play:

– – – – – –

Investeringar för framtidens jobb:

• Kraftfull satsning på gröna jobb. Solenergi, vindkraft och energiomställning.
  • Bygg bort bostadsbristen. Långsiktigt investeringsstöd för byggande av hyresrätter och omfattande upprustning.
  • Satsningar på välfärden ger 53.000 fler anställda i vård, skola och omsorg.
  • Engångsskatt för storbankerna bekostar satsningar för att bekämpa ungdomsarbetslösheten.
  • Gymnasiegaranti för alla upp till 25 år och generationsväxlingsprogram på arbetsmarknaden.
  • Särskilt statsbidrag för att öka lärartätheten.
  • Höjda studiemedel för att studerande ska kunna koncentrera sig på sina studier.
  • Barnomsorg för dem som arbetar kvällar, nätter och helger.
  • Avskaffa Fas 3 och ersätt det med subventionerade jobb med avtalsenlig lön och utbildningsplatser.
  • Ökad ekonomisk jämlikhet i syfte att öka efterfrågan i ekonomin. Stärkt a-kassa och sjukförsäkring. Förbättrad ekonomi för ensamstående föräldrar och ekonomiskt utsatta barn.
  • Ökad ekonomisk jämställdhet mellan kvinnor och män. Individualiserad föräldraförsäkring, rätt till heltid och förbättrad barnomsorg skapar bättre förutsättningar för kvinnor på arbetsmarknaden.

– – – – –

Ladda hem och läs hela budgeten

Utvalda delar ur skuggbudgeten

Intervju med Ulla Andersson angående Vänsterpartiets skuggbudget