Malin Björk toppar Vänsterpartiets EU-lista

Idag antog Vänsterpartiets kongress listan till EU-valet. På första plats står Malin Björk. På andra och tredje plats står Mikael Gustafsson nuvarande EU-parlamentariker och LiseLotte Olsson ombudsman från Västerbotten.

Malin Björk har under lång tid arbetat med frågor om jämställdhet och feminsim, både inom kvinnorörelsen och i Europaparlamentet som politisk rådgivare.

– Jag är glad och hedrad. Jag ser fram emot att tillsammans med Mikael Gustafsson fortsätta driva det EU-kritiska och feministiska arbetet i parlamentet, säger Malin Björk.

– Det känns väldigt roligt. Jag och Malin jobbar redan tillsammans och nu siktar vi på att få två platser i Europaparlamentet för att med gemensamma krafter flytta fram vänsterns position i EU, säger Mikael Gustafsson.

Ladda ned pressbild på Malin Björk…

För mer information:
Amanda Åhall, pressekreterare EU-parlamentet (V)

2 kommentarer till “Malin Björk toppar Vänsterpartiets EU-lista”

1. Bo Nyström

Kommentar till motiveringarna: Feminism är tydligen något som handlar om förstaplacering bland de valbara. Feminism är tydligen något som lämpar sig bäst för kvinnor.

• Maria Johansson

Så du tycker att kvinnor ska fortsätta att stå tillbaka till förmån för män? Är det inte på tiden att sluta stirra sig blind på kön och se till kompetens? I många år hundranden har kvinnor behandlats som mindre vetande utan samma rättigheter som män i så många frågor att det skulle ta en hel dag att räkna upp, är det inte på tiden att även kvinnor får ta sin rättmätiga plats i mänskligheten utan att någon stackars man känner sig trampad på tårna?