debatt

Stöd ETC:s granskning av det bruna hotet inför valet

Bengt Sundell uppmanar till stormobilisering mot det bruna hotet inför valet 2022, genom att bland annat stödja tidningen ETC:s satsning på att granska detsamma.

En av årets förmodligen viktigaste ledare skrevs i ETC den 21 januari, av Andreas Gustavsson ”Precis allt står på spel – därför ska vi granska det blåbruna hotet”. KD och Ebba Busch lovade i förra valrörelsen att ett samarbete med SD var otänkbart. Alliansen föll och KD bytte sida ”Vi måste vara beredda att förhandla med alla partier i Sveriges Riksdag”. M och Ulf Kristersson vände också kappan efter köttgrytorna. Efter ett samtal med förintelseöverlevaren Hédi Fried bedyrade han att något samröre eller samarbete med SD inte kommer att ske. Numera är SD ett parti som alla andra enligt KD och M. Om drygt ett och ett halvt år är det allmänna val i landet, och inför valet ska ETC under 2021 satsa 500 000 kr, för att följa den blåbruna sörjan. Nu finns ett bra tillfälle för den samlade vänstern och fackföreningsrörelsen att stödja ETC:s initiativ. Vi kan bidra ekonomiskt, prenumerera på ETC, bilda stödgrupper, mobilisera och informera det är mycket som står på spel. Demokratin är hotad från olika håll av extrema högerpartier och förnekare av olika slag. Vi kan rulla tillbaka den blåbruna sörjan, men det krävs att den samlade vänstern och fackföreningsrörelsen sluter upp och stöder ETC i deras granskning. Ett parti som vill ge Donald Trump Nobels fredspris säger allt vad vi har framför oss. Mycket står på spel.

Bengt Sundell Aspudden
Vänsterpartiet Hägersten