debatt

Politisk matematik?

Vi kan leva och producera i den takt som alla jordens kretslopp tillåter. Det menar Göran Ekblad, Vänsterpartiet i Lidköping, men undrar om någon kan lära honom politisk matematik?

Nu måste någon lära mig den matematik som gäller, när man skall diskutera övergripande ekonomi. Jag kan bara de 4 vanliga räknesätten och det räcker uppenbarligen inte. Dessutom är jag övertygad om att vi bara har ett (1) jordklot. Jovisst, jag har bara gått i 7-årig folkskola, ett par år på folkhögskola och ett par år på lantbruksskolor och det var 50 – 60 år sedan, så ni får ursäkta en gammal bonde som inte fattar att han ska hålla tyst om sådant som han inte begriper.

Jag har jobbat med kretslopp i ekologiskt jordbruk i hela mitt liv. Sådd, skörd, förmultning, halmen blir ny jord, sådd, nya groddar, nya växter, ny skörd o.s.v. År efter år gick det runt i markerna och skörden blev bättre eller sämre, mest beroende på vädret.

Nu sitter jag här och inbillar mig att det mesta som händer med livet på vårt jordklot har med kretslopp och reproduktion att göra. Alla liv är en del i ett kretslopp. Alla råvaror vi använder, i vår produktion av varor och reproduktion av livet, är delar i var sina kretslopp. Vi kan leva och producera i den takt som alla jordens kretslopp tillåter.

Men, vi måste ju ha ekonomisk tillväxt!

Vår produktion måste hela tiden öka procentuellt i förhållande till föregående år.

Kretsloppen ökar väl inte farten, på vårt kommando? Vi kan troligen göra kretsloppens reproduktion pålitligare, om vi inte blandar oss i processerna med kemikalier, global uppvärmning och andra påhitt. Men vi kan inte snabba upp dem!

Var skall vi då hitta råvaror så det räcker till den exponentiella ekonomiska tillväxten. Det görs förtvivlade försök att hitta idéer som kan göra tillväxten ”grön”, men tillväxt är tillväxt och det räcker nog tyvärr inte att kalla den ”grön”?

• 2018 kommer vi att förbruka råvaror från 1,5 jordklot.
  • Vår samlade skuld, sedan 1986, är nu ca 7,8 jordklot.
  • Men vi har väl bara 1 jordklot?
  • Hur räknar man, för att kunna kalla detta hållbart??

Det påstås, att om alla konsumerade som vi svenskar, skulle det gå åt 4 (fyra) jordklot per år. Då kan vi ju lätt räkna ut vad globalt hållbar konsumtion är lika med. Dela svensk medelinkomst med 4,5 (för skuldens återbetalning) men det får var och en göra själv. Jag har varit kommunpolitiker i 40 år också, så jag vet vad som inte går att säga.

Eller skall vi bara vänta tills kärnvapenkriget blir den sista möjligheten, att slå sönder allt – för att kunna förnya kapitalismen? Men var skall vi då genomföra den förnyelsen?

På jordklotet om 10 000 år, när det är beboeligt igen?

Göran Ekblad, Vänsterpartiet i Lidköping