Anhörigdagar för stöd till äldre föräldrar

Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson

Snart kan VAB, vård av barn, få sällskap av VAF, vård av förälder.
Vänsterpartiet föreslår i de kommande budgetförhandlingarna med regeringen att anhöriga ges rätt till ledighet mot ersättning från försäkringskassan ett par dagar per år för att kunna ge stöd åt äldre föräldrar.
– Vi ser det som en viktig rättvisereform för att stötta framförallt de vuxna döttrar och andra närstående som idag tar ledigt från jobbet utan ersättning, eller tar ut semester, för att följa med sina äldre föräldrar på läkarbesök och möten, säger Ulla Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson, som leder Vänsterpartiets förhandlingsgrupp.

Vad händer när din 85-åriga pappa ramlat och slagit i huvudet i golvet och måste åka till akuten? Någon anhörig måste följa med och denna någon är ofta en vuxen dotter, ibland en son eller någon annan släkting. Behovet av att någon närstående följer med finns också när det är möten med kommunens biståndshandläggare eller när den äldre föräldern ska flytta till särskilt boende .

Många vuxna barn ägnar mycket tid åt att hjälpa och ge stöd åt sina äldre föräldrar. Ibland går det att pussla så att möten och läkarbesök går att förlägga till fritiden, men det kan även hända att man behöver ta ledigt från jobbet i vissa situationer.

För att underlätta just sådana situationer vill Vänsterpartiet att regeringen ska utreda möjligheten att införa anhörigdagar för att äldre ska kunna få stöd från sina anhöriga. Förslagsvis kan det röra sig om att varje äldre får upp till fyra dagar per år, som ger rätt till ledighet för anhöriga med ersättning från Försäkringskassan.

Beräkningsmodellen för ersättning bör vara densamma som idag gäller för tillfällig föräldrapenning, vilket är en väl beprövad modell som ger rimlig kompensation för tillfälligt inkomstbortfall.

Då kostnaden för förslaget inte är klar bör frågan utredas innan förslaget införs. Det bör också utredas vilka avgränsningar som ska göras avseende förälderns ålder för att man ska ha rätt att ansöka om anhörigdagar.
– Vänsterpartiet vill att regeringen skyndsamt utreder hur de här anhörigdagarna skulle kunna komma på plats i välfärden. Framförallt många kvinnliga anhöriga är både ekonomiskt pressade och pressade för att det inte går att lösa rent praktiskt idag, så vi är säkra på att det här skulle vara en mycket välkommen reform, säger Ulla Andersson.

3 kommentarer till “Anhörigdagar för stöd till äldre föräldrar”

1. Eva Holten

Anhörigdagar är ett dåligt förslag för att det är orealistiskt att kontrollera. Vi har redan enorma problem med barndagar – fast det inte finns avgränsingsprlblem här.
    jag nekar inte att psykiskt stöd ska skatts finansieras. Hellere bättre hjälp till den gamla för dem som har problem att ta sig ill läkarbesök etc. Det andra iviterar till fusk oh ännu fler kontrollsyste,. Jg hr själv 60 år och HAR upplevt problematiken, Men detta är inte lösningen. Inte fler dimmiga och fuskinviterande stödsystem. Slutresultatet kan bli att HELA välfärdsstaten får dåligt rykte och att ALLT avskaffas. Take care!!

2. Kicki

3. Petra

Jag tycker att det är ett bra förslag men har en synpunkt som gäller den föreslagna åldersgränsen. Det talades om en åldersgräns på föräldrarna från 80 år och uppåt för att som anhörig få möjlighet att ta ledigt för att hjälpa dem med deras behov. Jag hoppas att ni tar med i beräkningen att många av oss har föräldrar som har drabbats av allvarlig sjukdom långt tidigare än 80-årsdagen? Min mor har alzheimers och den diagnosen fick hon vid 70 års ålder. Sjukdomen hade börjat sätta spår hos henne även några år innan dess. Som ansvarstagande dotter har jag alltså redan fått pussla med min tid i flera år för att kunna hjälpa och stötta med det som behövs. Behoven kommer inte att bli mindre framöver utan större. Att jag bor två timmars väg från henne enkel resa hjälper inte upp vår situation. Själv har jag inga barn, så några VAB-dagar, föräldrapenning eller kostnader för barnomsorg eller skola kommer jag aldrig att belasta samhället med- däremot hade jag verkligen verkligen behövt kunna använda ‘mina outnyttjade skattepengar’ till att ta hand om min mamma. Något som inte erbjuds idag. Jag betalar lika mycket skatt som alla andra, men ‘utnyttjar’ jämförelsevis bara en bråkdel av utbudet som mina skattepengar går till. Att kunna få någon typ av stöd för att stötta sin förälder att lösa alla de bitar där samhället inte erbjuder något stöd vore guld värt! Men som sagt- ta höjd för att ålder och sjukdom inte per automatik enbart drabbar människor som har passerat 80-årsstrecket. Vi, vars föräldrar har drabbats av svåra sjukdomar strax efter uppnådd pensionsålder, drabbas så mycket hårdare och ibland under långt fler år, än de vars föräldrar håller sig hyggligt friska till relativt hög ålder.