Vänsterpartiets arrangemang

Här följer arrangemang som Vänsterpartiet arrangerar under almedalsveckan 2018.

Söndag 1 juli

En ekonomi för alla – inte bara för några få
14:00 – 15:00 – Hotell Slottsbacken, Visborgsgatan 1
Medverkande: Ulla Andersson, Ekonomiskpolitisk talesperson

Sverige har det minst omfördelande skattesystemet i hela OECD, vi har varken förmögenhetsskatt, arvs- eller gåvoskatt. Vi har en platt fastighetsavgift och låg bolagsskatt. Hur har klyftorna uppstått och hur ska vänstern agera klokast idag för att få en ekonomi för alla – inte bara några få. Obs. Seminariet är i första hand tänkt för journalister.

Måndag 2 juli

Pressträff med Jonas Sjöstedt
10:00-10:30 – Almedalen
Medverkande: Jonas Sjöstedt, Partiledare Vänsterpartiet

Jonas Sjöstedt möter media och presenterar en politisk nyhet.

Seminarium: Dagens klassamhälle – hur ser det ut och varför pratar vi så lite om det?
12:30-13:15 – Tältet i Almedalen

Medverkande:
Ali Esbati, arbetsmarknadspolitisk talesperson, Vänsterpartiet, Lovisa Broström, universitetslektor, Institutionen för socialt arbete, Göteborgs Universitet
Moa Sahlin, samhällspolitisk samordnare, Handelsanställdas förbund, Niels Stöber, statsvetare, utredare, Katalys
Åsa Mattsson, moderator, Vänsterpartiet

Kritiken mot ojämlikheten växer – från IMF och forskare till vanligt folk. Hur och varför blev det så här? Och varför är det så få som föreslår konkreta åtgärder man kan göra åt detta?

Så bygger vi ett Sverige för alla
14:00-14:45 – Tältet i Almedalen

Medverkande:
Nooshi Dadgostar, bostadspolitisk talesperson, Vänsterpartiet, PO Tidholm, författare, journalist
Josefina Süssner, forskare och föreståndare, Centrum för kommunstrategiska studier, Linköpings Universitet, Barbro Engman, fd ordförande, Hyresgästföreningen, Marie Antman, moderator, kommunikationschef, Vänsterpartiet

Hur kan vi bygga ett Sverige för alla, och för hela landet – inte bara för några få? Hur behöver ekonomisk politik och investeringar, regionalpolitik, stadsplanering och bostadspolitik förändras? Hur kan vi gå i den riktningen och vilka saker är viktigast att börja med?

Välfärden som jämlikhetsmotor
15:45-16:30 – Tältet i Almedalen

Medverkande:
Ulla Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson, Vänsterpartiet, Agneta Stark, docent i företagsekonomi, författare, samhällsdebattör, John Lapidus, författare och forskare i ekonomisk historia, Göteborgs Universitet, Martin Klepke, politisk redaktör, tidningen Arbetet, Åsa Mattsson, moderator, Vänsterpartiet

Den generella välfärden avlönar och professionaliserar mycket arbete som i andra länder utförs gratis av främst kvinnor. Samtidigt fördelar den välfärdstjänster och i viss mån även kultur och annat delvis efter behov. Den senaste mandatperioden har därför regeringen efter förhandlingar med Vänsterpartiet lagt fram ett flertal välfärdsreformer för att stärka välfärdens utjämnande effekter: glasögon för barn, CSN-lån för körkort, billigare tandvård, och så vidare Hur viktig är välfärden som jämlikhets- och jämställdhetsmotor idag? Och vilka välfärdsreformer är centrala för att stärka välfärden, jämlikheten och jämställdheten framöver?

Underhållning och tal från Stora scenen
18:10-19:00 – Stora scenen Almedalen

Medverkande:
Saga Carlgren, Regionråd, Vänsterpartiet, Nooshi Dadgostar, Vice ordförande, Vänsterpartiet, Maxida Märak, Artist

Inledningstal av Saga Carlgren, regionråd V Gotland. Tal av Nooshi Dadgostar Vänsterpartiets vice ordförande och underhållning av artisten Maxida Märak.

Jonas Sjöstedt talar i Almedalen
19:00-19:40 – Stora scenen Almedalen

Jonas Sjöstedt, Partiledare Vänsterpartiet

Jonas Sjöstedt håller sitt Almedalstal med fokus på jämlikhet och rättvisa.

Dela den här sidan: