Vänsterpartiet stödjer amnestikrav från #vistårinteut

Organisationen #vistårinteut har gått ut med en namninsamling för ett amnestikrav för alla ensamkommande barn som varit i Sverige i mer än ett år. Ensamkommande drabbades extra hårt av regeringens omsvängning av migrationspolitiken.
När självmorden och självskadebeteenden bland ensamkommande ökar, samtidigt som det inte finns någon vetenskaplig och rättssäker åldersbedömning på plats måste vi agera. Den tillfälliga lagen måste dras tillbaka så snart som möjligt, men i detta akuta läge ställer sig Vänsterpartiet bakom en amnesti för ensamkommande barn.

Migrationsverkets handläggningstider för ensamkommande barn är rekordlånga. 2015 var den genomsnittliga handläggningstiden 195 dagar, i dag är den 460 dagar. För barn från Afghanistan är den genomsnittliga väntetiden ännu längre, 490 dagar. Den långa väntan med ett mycket osäkert slut skapar en stor oro och ångest bland de ensamkommande.

När självmorden och självskadebeteenden bland ensamkommande ökar samtidigt som det inte finns en vetenskaplig och rättssäker åldersbedömning på plats är läget sådant att en amnesti är nödvändig.

Länk till namninsamlingen:

För mer information, kontakta:

Christina Höj Larsen, migrationspolitisk talesperson
Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64

27 kommentarer till “Vänsterpartiet stödjer amnestikrav från #vistårinteut”

1. Laila Eriksson

Självklart att vi ska ta hand om de ensamkommande barnen.

2. Gunnel Wittmeyer

Barn och unga (vuxna). Så många har blivit uppskrivna i ålder av t ex handläggare som aldrig träffat ungdomen (otroligt men sant). Fråga ”Vi står inte ut” eller ”Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar” eller ”God man till hazar ungdomar”. Så det är viktigt att få med ”unga”.

3. Lena skoglund

Hej
    Sprid att ni shödjer förslaget och namninsamlingen och ta upp det i riksdagen så ofta det går tills amnesti förslaget antas.
    Se Abdul Ghafour och AMASOs inlägg om självmordsbombningarna i Kabul idag…

4. Ida skog

Det enda rätta partiet i detta land är vänstern! Så stolt för att ni ställer upp för dessa barn. Amnesti till alla ensamkommande!

5. Magnus Vinqvist

Mycket, mycket välkommet! Det är V och C som står upp. Nu måste vi öka trycket på övriga för situationen är fullständigt ohållbar för flyktingungdomarna.

6. Magdalena Runeson

Äntligen!! Som jag har gått och väntat på detta! Toppenbra!

7. Ylva Johansson

Äntligen något parti som vågar göra det enda rätta!!! Har alla andra partier glömt Baltutlämningen under andra världskriget? ?? Det är inte utan att jag hör stöveltrampet från 1930 talet då man påbörjade förintelsen. Ifrågasatte alla människors lika värde……

8. Leif Pettetsson

Borde vara en självklarhet, Amnesti till dessa barn.

9. Inger Stenlund

Tack!!! Som Vänsterpartist känner jag nu mej stolt… Men mycket återstår att göra, undrar om S har förstått hur många arbeten som nu försvinner, (ofta i glesbygden) när nu HVB stängs, ja halveras och gode män förlorar sitt uppdrag samt den övertalighet som uppstår när elevantalen sjunker i våra skolor? Denna fråga är ”sekundär”… Den absolut viktigaste är Amnesti för alla som kommit de senaste TVÅ åren… ETT år räcker inte! Eftersom huvudparten av de EK har fått vänta mer än 18 månader innan det första samtalet sker. Tack Christina ❤

10. Birgitta Säll

Tack❤❤❤ Idag är det Vänstern och Svenska Kyrkan som står upp för humanism o människors lika värde ❤❤❤

• Maria Larsson

Hur tänker vänstern kring den nedskärning som regeringen gjort i biståndsbudgeten för att finansiera asylmottagningen? Det är en svältkatastrof i Jemen, Uganda, Sydsudan och Somalia. Barn dör tillföljd av undernäring och orent vatten.

11. marant

Vänsterpartiet har länge varit kritiska mot att avräkningar görs från biståndet för flyktingmottagande. Vi försvarar asylrätten. Flyktingmottagandet ska vara humant och välkomnade och ordentligt finansierat. Men flyktingmottagande i Sverige är inte bistånd. Vi tycker i grunden inte att det är rimligt att världens fattiga, hungriga och förtyckta ska betala för asylkostnader i Sverige genom uteblivet bistånd. Vänsterpartiet ser att Sverige som ett av världens rikaste länder måste klara av att både leva upp till våra åtaganden när det kommer till asylrätten och när det kommer till utvecklingspolitiken. Med en annan ekonomisk politik skulle det vara fullt möjligt.
    /Vänsterpartiet