Vi vill ha ett samhälle som är till för alla

jona-a-s

Det är halvtid mellan valen. Hur är läget för Vänsterpartiet, ett parti både i samarbete och i opposition? Hur ser Jonas Sjöstedt på Vänsterpartiets roll och mål för politiken?

Många tycker att politiker bara pratar om detaljfrågor. Har den ideologiska debatten dött ut?
–  Nej, det tycker jag inte. Jag tycker att det är väldigt stora skillnader mellan partierna, men det är inte alltid den syns. När vi tar fram vår politik har vi alltid målet att Sverige ska bli mer jämlikt och rättvist. Vi ska inte ha ett samhälle som bara gynnar de få och de rikaste. Vi väger alltid in hur den påverkar kvinnor och män och att vår politik ska gynna jämställdhet. Vi tänker alltid på ekologin och klimatet också. Det är det som leder oss.
–  Det blir en färdriktning där vi bygger ett hållbart samhälle, ett jämställt och jämlikt samhälle där folk är fria att leva som de vill. För mig är det väldigt ideologiskt.

Hur tycker du att Vänsterpartiet ska använda ideologin i det dagliga arbetet?
–  Jag tycker att det är viktigt att vi beskriver hur Sverige ser ut. Vi har ett samhälle där skatte­systemet är riggat för de rikaste. De finns ingen förmögenhetsskatt, ingen arvsskatt, ingen fastighetsskatt. De stora ränteavdragen, RUT och ROT går till dem som redan har allra mest.
–  Men vi vill ju ha ett samhälle som är till för alla. Det gäller skattesystem, det gäller bostäder och andra saker också. Idag är det exempelvis oftast bostadsbolagens intressen som styr bostadsbyggandet, istället för behoven av bostäder. Hur det ser ut idag och vart vi vill komma hänger ihop. Jag tycker vi ska använda ideologin och tala om vilket sorts samhälle vi vill ha.

Vänsterpartiet har under våren lyft bostadsfrågan och arbetsrätten.
Har vi lyckats nå ut, tycker du?
– I bostadsfrågan tycker jag att vi når ut allt bättre. Vi har fått med regeringen på investeringsstöd och även andra förslag som att renovera hyresfastigheter. Det finns mycket kvar att göra för att få fart på byggandet och bygga bostäder som vanligt folk har råd att bo i. Men jag tycker vi tar allt mer plats i bostadsfrågan.

–  Vad gäller arbetsrätten är det en stor besvikelse att vi har en regering som är så passiv. Vi skulle vilja omvandla otrygga anställningar till fasta jobb. Det ger människor en helt annan möjlighet att planera sina liv. Men då måste regeringen våga ta bort allmän visstid, säger Jonas Sjöstedt.

–  Det måste finnas en grund för att få anställa på visstid. Vi måste också göra något åt missbruket av bemanningsföretag och införa rätten till heltid. Här hade jag förväntat mig mycket mer av en regering med socialdemokrater i. Här måste vi öka trycket, det är helt klart, och här har vi också många allierade, inte minst inom fackföreningsrörelsen.

Många partier har bytt fot de senaste åren, medan Vänsterpartiet stått fast vid sin politik. Är det ett framgångsrecept?
– Jag tycker det är viktigt att vi har varit så tuffa som vi har varit, särskilt när det gäller Vatten­fall och kolgruvorna och att vi hållit fast vid att försvara asylrätten. Det är något jag möter ganska ofta från folk, att Vänsterpartiet är ett parti de kan lita på, ja, även ibland från våra motståndare som lite mer motvilligt säger, ”man vet ju vad man har er i alla fall, ni har ju tydliga idéer.”

– Jag tror att många rödgröna väljare vill känna att det finns ett sånt parti, som man kan lita på, särskilt nu när Miljöpartiet gjort enorma eftergifter i regeringen.

Vilka frågor hamnar i hetluften under hösten och vintern, tror du?
–  Vinster i välfärden kommer att bli en jättefråga i höst eftersom utredningen om vinstuttagen ska presenteras i november. Tack vare Vänsterpartiet kommer förslag redan nu på löpande band. Det handlar om att stoppa privatiseringen av universitetssjukhus, se till att privatpatienter inte ska få gå före i kön, att offentlig upphandling ska innebära att det finns kollektivavtal. Fajten kommer nu och den ska vi gärna ta!

– Sen tycker jag att vi har en större utmaning. På ett plan går det bra för Sverige, tillväxten är hög och ungdomsarbetslösheten faller, men väldigt många människor känner inte av det här. Många känner tvärtom av att pensionen inte räcker, att vården inte fungerar eller att det nästan är omöjligt att få en bostad.

– Därför är det så viktigt att vi kliver in med politiska förslag som ger hopp till människor om att man faktiskt kan dela på saker rättvist. Det är ingen annan politisk kraft som kan göra det. Och förslagen går ju att genomföra. Man kan göra om pensionssystemet, man kan bygga ut välfärden, säger han.

–  Jag tror inte på att det går att vinna ett val genom att prata om att tillväxten är hög eller att exporten går bra, som regeringen gör, om inte folk känner att de är en del av det och att de får en del av det. Så är det inte idag.

Hur ser du på att S vägrar skapa resurser genom att beskatta de rikaste?
– Det här har varit vår stora konflikt med regeringen i budgetförhandlingarna. Vi har ett skattesystem som är riggat för att gynna de rikaste. Det var ju det Fredrik Reinfeldt skapade: stora avdragsmöjligheter för de rikaste. Vi har jättelika företag som Volvo och SKF som knappt betalar någon bolagsskatt alls, medan en liten blomsterhandel kan betala mer skatt än Volvo.

– Vi har många höginkomsttagare som gör enorma skatteavdrag. Och gör man inget åt det här då kommer inkomstklyftorna bara att öka. Därför har vi lagt väldigt konkreta förslag, som att minska avdragsrätten i bolagsskatten, införa tak för ränteavdragen och börja trappa ner dem, samt införa en förmögenhetsskatt för de riktigt stora förmögenheterna.
– Men här vågar inte regeringen utmana de borgerliga och det borgerliga sättet att tänka om ekonomi och här behöver vi fortsätta att hamra på! Vi ska visa att det är fullt möjligt och rimligt att göra.

–  Det är till och med så att om vi vill ha ett mer jämlikt samhälle så är det helt nödvändigt, säger han med eftertryck.

Vänsterpartiet har haft feminism som rubrik på sina budgetförslag. På vilket sätt har de varit feministiska?
– Det är ett helt pärlband av förslag som vi fått igenom, som framför allt gynnar kvinnor och då kvinnor med låga inkomster. Det har varit en stor satsning på ensamstående föräldrar med höjt underhållsstöd, men också satsningar mot barnfattigdom med gratis glasögon, mediciner och sommarlovsaktiviteter. Vi vet att de flesta ensamstående föräldrar är kvinnor, många med väldigt låga inkomster och det här gör vardagen lättare för tiotusentals som kämpar med att få ihop ekonomin.

– Trots att vi är utestängda från pensionsförhandlingarna så har vi fått igenom högre bostadstillägg och lägre skatt på pensio­nerna. Vi har fått igenom avgiftsfria besök i sjukvården. Det är kvinnor som har de lägsta pensionerna och svårast att klara sig.

– Vi har fått igenom satsningar på äldreomsorgen med fler anställda och mer utbildning. Vi har fått igenom en stor satsning på förlossningsvården, och på kvinnojourerna, som är otroligt betydelsefullt för att kunna bekämpa våldet mot kvinnor.

– Sist men inte minst har vi fått igenom ytterligare tio miljarder till välfärden varje år, till kommuner och landsting, där många kvinnor jobbar och är underbetalda idag. Till det kommer ännu fler reformer.

– Vänsterpartiet har inte någon gång i vår historia fått igenom så mycket feministisk politik. Ulla Andersson leder våra förhandlingar med regeringen och nu förverkligas de ena jämställdhetsreformen efter den andra, signerade av henne.

Hur är läget för Vänsterpartiet inför valet?
– Aktiviteten har gått ner sen valrörelsen och det är delvis naturligt, men nu är det dags att börja växla upp. Vi är starkare än vi var för några år sen, vi har fler medlemmar och fler parti­föreningar, men jag tycker att det är dags att sikta framåt nu.

– Inte minst hoppas jag att partiet kommer på fötter i vinstfrågan i höst. Det kommer att bli en jättefajt med riskkapitalbolagen. Utan oss går det inte att vinna den, vi behöver mobilisera vårt parti och även alla allierade runt omkring. Så där finns mycket att göra.

Är du taggad inför valrörelsen?
– Ja, jag tänker alltmer på hur det ska bli och på vilket budskap vi kan ha. Men det är ju en gemensam process för hela partiet och den ser jag fram emot.

Text: Losita Garcia  Foto: Hasse Hedström
PERSONLIGT
Det bästa du vet? Jag är ju väldigt fäst vid min familj. Jag kan inte tänka mig något bättre än att vara med min fru och mina barn. Och mina vänner.
Det värsta du vet? Ja, det finns ju mycket. Men jag mår väldigt dåligt av att se barn behandlas illa eller förödmjukas.
Fritid? Jag tycker om att resa, vara med familj och vänner. Plockar mycket bär och meckar med mitt hus i Umeå.
Senast lästa bok? Jag håller på med boken om Juholt och innan dess Hägring 38 av Kjell Westö. En jättebra bok om Finland före kriget.
Senaste film? Vi ser rätt mycket serier när barnen har somnat. Homeland är den vi tuggat oss igenom senast.
En film som gjorde djupt intryck var Mandarinodlaren, en antikrigsfilm..
Husdjur? Inga önskade. Bara husmöss.
Om du hade ett trollspö och fick önska dig en enda sak; vad skulle du fixa till då?

– Jag skulle fixa till det här med klimatförändringarna… Men det kommer vi att få göra själva, skrattar han. Inga trollfeer kommer att landa. Faktum är att vi redan vet vad vi ska göra för att få ner utsläppen. Vi har ju tagit fram ett ekologiskt-ekonomiskt program, det får väl bli vårt trollspö i praktiken.
Bildtext, stora bilden:
Jonas Sjöstedt flyttade rätt nyligen till Midsommarkransen, en äldre förort söder om Stockholm. Hela familjen trivs bra i det som kallas ”Kransen”. På den gröna gården ordnas ibland gårdsfester och här kan Jonas också ta en kopp kaffe före eller efter jobbet.

2 kommentarer till “Vi vill ha ett samhälle som är till för alla”

1. Ewa Lund

Hej! Har alltid sympatiserat med er. Kommer under det närmaste halvåret befinna mig i Sthlm. Kanske behövs hjälp med praktiska göromål vid olka arrangemang? Hör av er i så fall. Idag pensionär men är utbildad socionom och har lång erfarenhet av kommunalt arbete i ledningsorganisation!
    Vänligen, Ewa Lund

Svara
    • Marcus

Hej Ewa! Va kul att du sympatiserar med ossi Vänstern. Du är vamt välkommen att delta i vårt arbete och inte minst påverka vår politik. Om du inte redan är medlem i partiet skulle jag rekomendera dig att bli det, på så sätt får du både inbjudningar till intressanta studier och föreläsningar och möjlighet att delta i partiarbetet efter förmåga. Nu när du befinner dig i Stockholm är det bra om du hör av dig till den partiförening som har aktivitet där just du befinner dig. Du kan finna vilka partiföreningar som finns och hur du kan hör av dig till dem på följande hemsida : storstockholm.vansterpartiet.se . Hoppas vi ses på något arrangemang! Vänligen,