Vi satsar på ordning och reda på vägarna

lastbil

Idag blir många utländska löntagare hårt utnyttjade när de arbetar i Sverige. Särskilt stort är problemet i transportbranschen. Där behövs det fler och bättre poliskontroller så att utländska lastbilstransporter följer reglerna. I budgetförhandlingarna med regeringen har Vänsterpartiet nu fått igenom en satsning på detta.

– Alla transporter i Sverige ska följa lagar och regler, både för de anställdas skull och för omgivningen. För att se till att det gäller behöver även lastbilstransporter från utlandet kontrolleras. Idag är det lite av ett vilda västern. Men nu har vi fått med oss regeringen på att satsa på polisens arbete med det här. Både svenska och utländska åkerier ska veta att de inte kan utnyttja sina chaufförer hur som helst och reglerna ska följas, säger Jonas Sjöstedt.

Utländska åkerier har enligt EU-bestämmelser rätt att göra tre inrikestransporter i Sverige inom loppet av en vecka, s.k. cabotage. Men systemet missbrukas och situationen präglas av stora missförhållanden. Otillåten konkurrens gör att det har blivit allt svårare att upprätthålla rimliga villkor för dem som kör på vägarna.

Vänsterpartiet och regeringen är nu överens om att tillföra 25 miljoner kronor per år 2017-2020 till Polismyndigheten för att motverka illegal cabotageverksamhet. Polisens arbete med kontroller av cabotagetransporter ska vidareutvecklas och insatserna på området ska kraftigt öka.

– Vänsterpartiet driver på för förändringar av lagstiftning och EU-regler för schyssta villkor på arbetsmarknaden. Men att se till att de regler som redan finns faktiskt följs är steg ett. Det ska inte vara något vilda västern på vägarna, säger Jonas Sjöstedt.

11 kommentarer till “Vi satsar på ordning och reda på vägarna”

1. Carina

Äntligen! Sjukare marknad än transportbranschen är svår att hitta. Skandal att våra stora svenska företag utnyttjar utländska åkare, var finns moralen? Allt handlar bara om pengar….

2. Tobias Högström

25 miljoner/år till vad? Trafikpoliserna har, eller kommer att flyttas till lokalpolisområdena. De som jobbar trafikinriktat har fått direktiv att i princip enbart syssla med hastighets- och nykterhetskontroller. Att kontrollera yrkestrafik kräver särskild utbildning, men det finns snart inga med kompetensen kvar. Så vad har ni tänkt att de 25 miljonerna ska gå till?

• marant

De ska gå till polisen så att de kan se till att det finns kompetens och resurser för att göra detta.

• Tobias Högström

Det fanns kompetens och resurser till dess att man började montera ned trafikpolisen. Vad exakt ska pengarna gå till? Det går inte att säga att pengarna ska till polisen och att de ska se till att pengarna används rätt. V måste ha en plan, en tanke, med vad exakt pengarna ska göra.

• Carina

Håller helt med, slöseri med resurser, se till att våra stora svenska företag får dryga böter om de anlitar utländska åkare som inte följer regler o lagar.

3. Anders Larsson

Behövs inga som helst nya regler varken från V eller EU,behövs bara att man tillämpar dom befintliga och ser till attöverträdelserna beivras och framförallt att straffen drivs in.

• marant

Den här satsningen handlar precis om det, alltså att se till att befintliga lagar och regler efterlevs.

• Carina

De som ska straffas är de som nyttjar dessa olagliga resurser, då uppstår självsanering, ingen efterfrågan – inget alternativ. Transportbranschen kommer att få jämlikare spelregler, kvalitet, leveranssäkerhet och miljö främst, sen pris på lika villkor.

4. Carina

Lösningen på problemet är nog att lägga över ansvaret på transportköparna. Om ej godkända åkare anlitas för transporttjänster ska dryga böten avskräcka. Då får vi marknaden att själv sanera bort de transporter som inte följer lagar o regler.

5. Emma

Jättebra att man tar tag i Cabotagen, men det är även väldigt svårt att klara av de tuffa villkor man som chaufför idag har att rätta sig efter. Jag är själv utbildad lastbilschaufför och har dessutom begränsade förutsättningar pga funktionsnedsättning, vilket gör det extra svårt att få och få behålla en anställning. Stressen och villkoren inom Transportbranschen är orimliga och väldigt sällan följs Kör och vilotidsreglerna. Som chaufför för distributionsföretag kan du ibland jobba 10-14 timmar/dag utan att hinna ta rast eller ens äta lunch! Det fuskas nåt så kolossalt inom transportbranschen och som chaufför är det du själv som bär ansvaret för att arbetet utförs i tid och du får sällan heller någon uppbackning från kontoret om något går fel eller du inte hinner klart i tid! Jag har varit med om att förväntas jobba lika snabbt och effektivt som någon som arbetat i branschen i 10 år efter endast 3 veckors praktik och med ett körkort en knapp månad gammalt, utan förståelse för att man som nybörjare inte har samma kapacitet, kunskap eller erfarenhet.
    Detta är något som måste uppmärksammas ordentligt och åtgärdas så att arbetsförhållandena blir mänskliga och följer lagar och regler.
    Många åkare behöver dessutom bättre kunskap om hanterandet av praktikanter och möjlighet att utbilda särskilda handledare. Här behövs också enormt mycket mer kunskap om de olika funktionsnedsättningar som många har och då framförallt kunskap om just NPF s k ”Osynliga handikapp”
    Kunskapen och informationen om just NPF behöver dock även bli större överlag.
    Hoppas att detta är något V är villiga att titta närmare på och försöka åtgärda på bästa sätt. Jag tror att anställandet av fler chaufförer och möjligheten för åkerier att utbilda personal på plats kan vara en lösning på detta problem! Mer personal- Mindre stress helt enkelt!