Värna pensionärerna och inte pensionssystemet

I dag har många äldre i Sverige en pension som är så låg att det är svårt att klara sig på den. En avbiten tand som gör att månadens räkningar måste klaras med hjälp av lån från barnen. En trasig vinterkänga som gör att barnbarnens julklappar får bli mest symboliska. Och en radda av uteblivna biobesök och middagar med goa vänner som aldrig blir av för pengarna är slut långt innan månaden är det. Så är livet för mängder av människor som har jobbat hela sina liv, slitit hårt och byggt upp det samhälle vi har i dag. Det skriver Jonas Sjöstedt i Expressen.

Vi vill göra om pensionssystemet eftersom för många har alldeles för låga pensioner. Vi accepterar inte att kvinnor och arbetare missgynnas. Men eftersom vi är utestängda från att påverka själva pensionssystemet så har vi fått hitta andra vägar att förbättra för de äldre. När vi har förhandlat budget med regeringen så har vi varit med och tagit bort den så kallade pensionsskatten för de med allra lägst pension och drivit igenom höjt bostadstillägget, höjt tandvårdsbidrag och avgiftsfri öppen hälso- och sjukvård från 85 års ålder.

Men det behövs mer. I höstens budgetförhandlingar kommer Vänsterpartiet att driva på för att höja garantipensionen. Vi föreslår att den höjs med 200 kronor i månaden. Det skulle även göra att bostadstillägget för pensionärer ökade eftersom det är kopplat till garantipensionen. Höjningen skulle kosta 800 miljoner kronor. Det är mycket pengar, men ska ses mot bakgrund av att Sverige är rikare än någonsin. Det finns fler miljardärer här är vad det någonsin gjort förut. Att i det läget låta hundratusentals äldre leva på en alldeles för låg pension är inte anständigt.

Läs hela artikeln i Expressen

3 kommentarer till “Värna pensionärerna och inte pensionssystemet”

1. Marita Boström

Ja, en höjning skulle sitta fint, för juli månads höjning av prisbasbeloppet blev – 6 kr i plånboken. Det är ju skrattretande!! Men jag skulle vilja se en motsvarighet till löneavdragen så både sjukpensionärer och ålderspensionärer fick motsvarande i höjning! Dvs en 1000 lapp mer i plånboken och det NETTO och inte äts upp av bostadstillägg och annat. För faktum är att det är faktiskt gamla och sjuka som har det sämst i Sverige och det är verkligen inte värdigt ett Sverige 2017.

2. Ylva Kallin

Har nu varit pensionär i fem år så nu försvinner flera tjänstepensioner, 1100kr mindre i månaden trotts höjt bostadstillägg. Tandläkaren har jag inte råd med utan skrapar ihop pengar om det blir något akut. En höjning på några hundra räcker inte då tandläkarbesöken kostar över 1000kr per gång, minst, tandvård borde vara inne i samma system som sjukvård och därmed kosta mycket mindre per gång.
    Jag är för basinkomst isf alla olika bidragssystem med vidhängande kontrollapparater.

3. Elisabeth Eriksson

Ta tillbaka pension system som gör att folk kan leva.