Vård ska ges efter behov – inte efter vem som har råd att betala

Om du blir sjuk och behöver sjukvård, då ska du vara trygg i att ingen med mindre behov tränger sig före. Vården ska fördelas efter vilka behov vi har, inte efter vem som har en dyr privat sjukvårdsförsäkring. Det skriver Jonas Sjöstedt idag på Aftonbladet Debatt.

Det är principer som har ett mycket stort stöd bland svenska folket. Ändå är de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna emot att säkra och förtydliga att det är det som ska gälla.

Vänsterpartiet vill däremot tillsammans med regeringen göra det tydligt att inom ramen för den offentligt finansierade vården ska ingen trängas undan av de med privat försäkring.

För att det inte bara ska vara fina ord utan verkligen gälla, så vill vi ha en lag om att det skrivs in i de avtal som landstingen har med privata vårdbolag. Vi vill också att när arbetsgivaren köper en sjukvårdsförsäkring ska det beskattas precis som alla andra förmåner, inte stödjas med skattefrihet.

Det skulle ge resurser som vi kan lägga på den vanliga vården som är öppen för alla.

Alla vill att de gemensamma sjukhusen och vårdcentralerna verkligen fungerar. Det vill både vd:n och den ensamstående mamman med skral ekonomi. När vi blir sjuka är vi lika. Då är vi människor som behöver vård.

Läs hela artikeln i Aftonbladet

2 kommentarer till “Vård ska ges efter behov – inte efter vem som har råd att betala”

1. Pål Limås

Tack Jonas, jag är rullstolsbunden sedan nio år tillbaka och mår väldigt dåligt och blir ledsen dåalliansen nedlåtande pratar om all som väljer att leva på frikostiga bidrag, de få gärna låna min rull stoloch hopplöshetskänsla en dag, tack för att ni finns!

Svara
  2. mats engblom

Om ni menar vad ni säger att skatten ska användas på bästa sätt, är det då inte dags att förstatliga sjukvården. Nu blir vi tvungna att betala dyra avgångsvederlag för både höga tjänstemän och politiker inom landstingen och regionerna. Som skattebetalare blir jag mer förbannad för det än en privat vårdcentral som tjänar lite på sin budget. Höga tjänstemän inom offentlig sektor har inte den privata sektorns kontroll och då blir utfallet det att dom tar chansen till horribla egna avtal. Vill ni som parti få en riktigt boost, då ska ni förespråka ett förstatligande av sjukvården, inte bara för att spara pengar utan också för att få en rättvis vård i Sverige. Ni kan visa att ni är för medborgarna med ett sånt förslag och att politikerns fördelar inte har påverkat er känsla för väljaren och skattebetalaren.

Svara