Vår progressiva miljöpolitik öppnar nya dörrar

Deniz5Deniz Tütüncü, Vänsterpartiet Norrköping, är stolt över att Vänsterpartiet lyckats väva samman ekologi med ekonomi och hoppas att kongressen blir början på en lyckosam resa mot en ny och bredare väljarkår.

Eko-ekogruppens slutrapport Politik för en rödgrön omställning är en viktig utveckling för Vänsterpartiet. Nu behövs progressiva beslut från kongressen och ett parti som kommunicerar ut politiken.
Det kanske började med Naomi Kleins bok Det här förändrar allt och under klimattoppmötet i Paris var den största parollen kapitalistkritisk. Den annars så liberala miljörörelsen i Sverige har återgått till att vara en rättviserörelse. Det här måste Vänsterpartiet ta vara på.

Vänsterpartiet är och ska vara en bred folkrörelse, vi ska lyfta frågor som finns nära i vardagen och under några år har Vänsterpartiet satsat extra mycket på frågor som ansetts vara Socialdemokraternas: jobben och facken. Kampanjen ”hur har du det på jobbet”, rapporten om sex timmars arbetsdag och fackliga konferenser är bara några exempel på hur partiet arbetat. Det är bra. Däremot speglar inte det här vad människor oroas mest inför. Enligt SOM-institutets mätning från 2015 hamnar ”stor arbetslöshet” på plats 10 gällande frågor människor oroas över inför framtiden. Ökade klyftor hamnar på plats 14 av 19. Det är i och för sig positivt att människor har tillförlit till våra sociala trygghetssystem, men vilka frågor hamnar ovanför?

På första plats över svenska folkets oro inför framtiden hamnar miljöförstöring och på fjärde plats klimatförändringar. Den här bilden känns igen från valrörelsen då en av de vanligaste frågorna var ”hur skiljer sig Vänsterpartiets miljöpolitik från Miljöpartiets?” och det var tydligt att miljöpolitiken var en viktig fråga för våra väljare.  Miljöpolitiken skapar stor oro hos människor och enligt en undersökning från Världsnaturfonden som kom i mitten på mars i år tänker nästan halva befolkningen på klimatförändringarna varje vecka.

Vänsterpartiets satsning på facket och jobben har gett avkastning, många fackligt aktiva har blivit medlemmar hos oss och känner att vi driver deras frågor. Det är viktigt att vi når ut och kan fånga upp det missnöje som finns bland socialdemokraternas medlemmar på vänsterkanten, men jag tror att det finns betydligt lägre hängande frukter än vänstersossar.

En nyligen publicerad studie från Göteborgs universitet visar att socialdemokraternas väljare är minst benägna att rösta på ett annat parti, även om något annat parti skulle driva en politik som bättre passade deras preferenser. Och alla känner vi säkert ett par socialdemokratiska väljare som egentligen tycker bättre om vår politik, men stannar kvar av ren lojalitet. I de fallen spelar det alltså ingen roll hur mycket arbetsrätt Vänsterpartiet driver, den typen av väljare kommer ändå fortsätta att rösta på socialdemokraterna.

Enklare är det då att locka till sig miljöpartistiska väljare som har liten lojalitet till partiet och lägger störst vikt på progressiv miljöpolitik. Det är fullt möjligt eftersom vi har en bra miljöpolitik som efter kongressen förhoppningsvis kommer att vara ännu skarpare och då handlar det framförallt om kommunikation. Kan vi satsa på miljöintresserade människor såsom vi gjort med fackligt aktiva och vänstersossar har vi mycket att vinna som parti.

Miljöpolitiken har sedan kärnkraftsomröstningens dagar varit djupt etablerad bland Vänsterpartiets gräsrötter och intresset är fortsatt stort också idag. Vi har en politik som människor håller med om och blir vi tillräckligt bra på att kommunicera det har vi en ny väljarkår. Att vi är först med att väva samman ekologi med ekonomi gör mig till en stolt vänsterpartist. Nu hoppas jag att kongressen tar beslut som skapar en än mer progressiv miljöpolitik och sedan börjar arbetet med hur vi når ut med politiken.