Välkommen till kongressdebatten

Nu börjar kongressdebatten inför kongressen den 9-11 februari 2018. Aron Etzler, partisekreterare för Vänsterpartiet presenterar här partistyrelsens förslag till valplattform.

Hej alla vänsterpartister! Den 9-11 februari 2018 är det kongress. Då ska vi bestämma vad som skall stå i vår valplattform. Här presenterar vi partistyrelsens förslag.

I förslaget är det absolut viktigaste att vi presenterar vad vänstern är till för, nämligen att skapa ett jämlikt samhälle, eller som vi har kallat det en ekonomi för alla. Att vi lägger stor tyngdpunkt på ekonomi är för att det är avgörande för människors liv. Vilka möjligheter du har idag är helt beroende på hur mycket pengar du har. Det avgör din hälsa, din trygghet och din frihet. Om du har råd att flytta hemifrån, åka på semester eller ens vara ledig på helger, det har att göra med din plånbok. Pengar säger ingenting om vem du är egentligen, men idag styr det nästan allt. Det styr ditt liv som pensionär, som sjuk eller arbetslös, det kan till och med styra vilken vård du får idag. Det är bara väldigt rika människor som låtsas om att pengar inte avgör vilket liv du får. För var och en av oss, från de som får vända på varenda krona till de som klarar sig hyggligt är vår egen ekonomi rätt ofta en källa till oro.

Ett annat skäl är att vårt samhälle har blivit djupt orättvist. Vi är ett av världens rikaste länder, men väldigt mycket av den rikedomen ser vi aldrig. Vi har 178 miljardärer i Sverige – de äger mer än dubbelt så mycket som Sveriges budget. Vi var en gång världens mest jämlika land. Sedan har klyftorna ökat i 35 år. Och nu är vi inte längre det.

Samtidigt som allt fler över världen uppmärksammar alla problem som ojämlikhet för med sig – den ökade främlingsfientligheten, barnfattigdomen, eller det faktum att fattiga människor blir sjukare och dör i förtid – så är Sverige ett av de länder där klyftorna har ökat snabbast. En del av skälen är faktiskt politiska beslut. Sveriges regeringar har sänkt skatten för de rikaste de senaste 35 åren. Idag går en hel del av våra gemensamma skattepengar till ägarna av Sveriges största villor, aktieägare i företag som äger vårdföretag eller skolor. Andra delar av våra skattepengar går till att städa mestadels förmögna människors hem. Samtidigt har regeringar sänkt skatten på aktievinster och förmögenheter så mycket att en del inte tvekar att kalla Sverige för ett skatteparadis. Det är inte mig och dig de pratar om, utan de som har riktigt, riktigt mycket pengar. Vi har fått ett skattesystem som är riggat för de rikaste. Istället för att skylla problem i välfärden på de fattigaste, eller de sjuka eller flyktingar är det dags att vi tillsammans beslutar om rättvisa regler, skatter som gör att vi kan få vård, skola som har hög kvalitet och att alla människor i Sverige kan få vettig pension, stöd när vi blivit arbetslösa och sjuka. Det finns kort sagt inget skäl till att vi ska låta samhället vara orättvist.

Det är många som pratar om jämlikhet, men det räcker inte att prata. Man måste ha förslag som verkligen förändrar. Den här valplattformen presenterar en plan för hur Sverige skulle kunna bli världens mest jämlika land. Vi vet att många skulle vara stolta över att leva i ett sånt land. Och vi är det parti som kan se till att det blir verklighet. Vi är ett parti som har jämlikheten i vårt DNA, som varje gång vi förhandlar med regeringen tänker på hur vi kan skapa mer rättvisa. Den här valplattformen är fullpepprad med förslag på hur vi kan åstadkomma det.

– Vi vill ta ytterligare steg mot ett samhälle där kvinnor och män är jämlika. Vi vill förverkliga det till att dagens nyfödda gått ur gymnasiet så att de blir den första jämställda generationen.

– Vi vill att det införs en princip för skattesystemet så att det aldrig omfördelar pengar från fattiga till rika. Välfärden skall vi använda för att utjämna klyftor, inte öka dem.

– Vi vill att välfärden rustas upp varaktigt med mer pengar till sjukvården, omsorgen för de äldre och skolan. Vänsterpartiet har varit med och byggt upp välfärdsstaten. Idag ser vi att delar av den är i ett skick som inte håller måttet. Privatiseringar och skattesänkningar har gjort stora hål i välfärden. Därför måste, som vi ofta har tagit upp, vinsterna i välfärden bort. Och välfärden måste stärkas.

– Vi vill bygga ett arbetsliv för alla, där vi börjar förkorta arbetstiden till sex timmars arbete per dag. Det skulle innebära att många färre slet ut sig på jobbet och att fler får ett arbete. Nu har vi under flera år drivit på flera försök med sex timmars arbetsdag. Nu vill vi se en satsning över hela landet, med en arbetsplats inom alla Sveriges kommuner och landsting/regioner.

– Vi vill lösa klimatproblemen tillsammans genom en storsatsning på energi som skall göra Sverige fritt från fossila bränslen. Vi kan inte rädda klimatet var och en för sig, och framförallt inte när det är de rikaste som smutsar ner mest. Vi vill se en rättvis klimatpolitik och använda en miljonärskatt för att förbättra för miljön.

Det här var bara några av de förslag vi har i denna valplattform. Det finns många fler, och många fler områden som vi tar upp för att bygga ett rättvist och jämlikt land. Nu är det din tur! Om du är medlem i Vänsterpartiet har du möjlighet att skriva egna förslag, att debattera och vara med i att skapa en valplattform som vi kan vara stolta över. Men vi kommer också att vända oss till de som kan bli medlemmar senare. Jonas Sjöstedt kommer att besöka flera ställen och diskutera vad vi behöver göra för att genomföra vår plan för jämlikhet och hur vi kan vinna valet.

Det kan kännas tidigt att komma ut med ett förslag till valplattform redan ett år före valet. Vi är först med det av alla partier! Men det finns några rätt tydliga skäl till det: Vänsterpartiet kanske är det parti som bryr sig mest om att demokrati ska råda. För oss är det viktigt, inte bara att medlemmar i partiet skall ha inflytande och tid att diskutera, utan att fler personer skall veta vad Vänsterpartiet vill och gör. Nu startar vi en bred diskussion om hur Sverige kan bli rättvist. Ju fler som engagerar sig i den, desto klokare idéer kan vi komma fram med. Var med i debatten om hur vi bygger en bättre framtid för alla – inte bara några få!

Aron Etzler, partisekreterare Vänsterpartiet