Välfärd istället för hårda straff

Vänsterpartiets valplattform hamnar helt rätt som svar på lösningar till kriminaliteten. Det är ojämlikheten och klyftorna i samhället som är ansvarig till den, menar Linda Westerlund Snecker, riksdagsledamot och rättspolitisk talesperson för Vänsterpartiet, inför kongressens behandling av PS förslag till valplattform.

Socialdemokraterna och Moderaterna går till val med fokus på lag och ordning. Dom målar upp en svart bild av Sverige där ingenting står rätt till. Lösningen är längre straff och fler poliser. Och trots att jag varje dag arbetar med Vänsterpartiets rättspolitik är jag glad över att vi inte går till val på lag och ordning. Jag ska förklara varför.

I Sverige är 23 procent av kvinnorna rädda för överfall. 30 procent är rädda för att gå ut sent på kvällen. Allt enligt BRÅs nationella trygghetsundersökning. Jag förstår kvinnors rädsla, jag är en av dom som också ibland är rädd.

Men 70 procent av alla kvinnor är inte rädda för att gå ut på kvällen. Utan för helt andra saker. Som att inte få plats på förlossningen. Att akuta operationer skjuts upp. Att lönen inte räcker hela månaden och att barnen på skolan ska må dåligt. Men den rädslan tar varken Moderaterna eller Socialdemokraterna på allvar. För det är en rädsla som inte kan lösas med fler poliser och längre straff.

Men det visar också på hur populistisk och snäv politisk vision det är att satsa sina valfrågor på lag och ordning. Men att det också är frågor som rent medialt är enkla att svara på. Men om det vore så att brottslighet löses genom enbart fler poliser och längre straff, varför har vi då inte en statsförvaltning där polisen är den enbart centrala aktören? Om längre straff minskar brottslighet, varför har vi inte maxstraff på alla brott? Det enkla svaret är; för att det inte funkar så.

Och det är därför som Vänsterpartiets valplattform hamnar rätt. När vi tar alla sorters rädslor tas på allvar. När vi inte är med i ett sifferbingo om hur många poliser Sverige ska ha, utan istället om vad polisen ska arbeta med.

Istället för att peka ut unga män i förorterna som orsaken till kriminaliteten menar vi att det är ojämlikheten och klyftorna i samhället som är ansvarig. Att den som verkligen vill göra något åt brottsligheten måste bygga ett samhälle som är rättvist. Då måste samhället inte dra isär staden och landet. Vill vi att kvinnor ska vara trygga då är det patriarkatets strukturer vi måste förändra. Vänsterns vision är större än dom partier som ängsligt sneglar åt Sverigedemokraternas väljare. För det är just det som Socialdemokraterna och Moderaterna gör.

Vissa skulle påstå att Vänsterpartiet inte tar frågan om lag och ordning på allvar. Inget kan vara mer fel. Men våra lösningar är baserade i forskning och erfarenhet och inte populism. Det skapar inga tidningsrubriker att säga att vi vill satsa stort på samverkan mellan brottsförebyggande myndigheter och kommuner. Väljaropinionen förändras inte radikalt när vi menar att en trygg välfärd med en fungerande skola, bostadsmarknad och arbetsliv är grunden för att förebygga brott. Men vi säger det ändå. För politik är mer än spel, politik är att vilja förändra. Och det vill Vänsterpartiet, vi vill ha stora förändringar även inom lag och ordning. För det är så vi skapar trygghet.

Linda Westerlund Snecker, riksdagsledamot, rättspolitisk talesperson Vänsterpartiet