En ny slags valplattform

Vänsterväljare gillar våra värderingar och därför berättar partistyrelsens förslag till valplattform om vår politik på ett annat sätt än tidigare. Hanna Gedin, biträdande partisekreterare, svarar på Mats Einarssons debattartikel om valplattformens språk och stil.

Mats Einarsson lyfter med sin debattartikel vikten av en språkligt välbehandlad valplattform. Utan att gå in på de enskilda exempel som Mats Einarsson lyfter så kan jag bara hålla med om att språket behöver justeras på sina ställen. Så är det med texter, det är sällan som de blir fulländade.  Partistyrelsen kommer i början av december att än en gång behandla valplattformen, detta gör vi när vi svarar på de motioner som kommit in till kongressen. Ett parti är inte klokare än sina medlemmar och jag vet att våra medlemmar kommer att komma med en del förbättringsförslag som vi ska försöka ta till oss.

Jag tror att en anledning till att förslaget till valplattform kan kännas lite ovant är för att det på ett vis är en ny slags valplattform som partistyrelsen presenterat. Tittar man på tidigare års valplattformar är de generellt kortare och går mer direkt på våra politiska förslag. Vårt hur.  I årets valplattform har partistyrelsen sett ett behov av att bli tydligare kring vårt varför, något som vi är mindre vana vid att prata om eller skriva om. Samtidigt är vårt varför, det som Mats Einarsson upplever som många ord, så grundläggande för att folk ska vilja rösta på oss. Varför Vänsterpartiet? Varför en ekonomi för alla? Varför jämlikhet? Vi vet att vänsterväljare gillar våra värderingar men vi kan bli mycket bättre på att prata om våra värderingar. Valplattformen är ett försök till att berätta om vår politik på ett annat sätt än vi är vana vid. Det måste finnas en anledning att lägga sin röst på oss, för de flesta väljare är det inte en enskild sakfråga som avgör, det är partiets värderingar.

Jag tror att den här diskussionen är nyttig för oss i Vänsterpartiet. Jag hoppas att diskussionen inför och under kongressen inte stannar vid enskilda frågetecken eller syftningsfel utan att vi kan lyfta blicken och formulera vårt varför klart och tydligt. Jag ser fram emot de diskussionerna.

Hanna Gedin, biträdande partisekreterare