Vänsterpartiet vill ha gratis medicin för äldre

Jonas gångväg beskuren

Alla äldre över 80 år borde få gratis läkemedel. Det föreslår Jonas Sjöstedt på Vänsterpartiets dag i Almedalen.

– Många har slitit hårt hela sitt liv men när de blir gamla får de en väldigt pressad ekonomi. Med låg pension är det svårt att ha råd med dyra mediciner. Därför vill vi att alla över 80 år ska få gratis medicin, säger Jonas Sjöstedt.

För personer över 80 år skulle förslaget innebära en minskad kostnad med i genomsnitt cirka 1700 kronor per år och person. För den äldre som har stort behov av läkemedel skulle förslaget innebära en ekonomisk lättnad med upp till 2 200 kronor per år. Förslaget avser läkemedel och andra varor som ingår i läkemedelsförmånen, det vill säga de flesta receptbelagda läkemedel.

– Helst skulle vi vilja göra om hela pensionssystemet för att höja pensionerna. Framför allt är det kvinnor som drabbas av de låga pensionerna. Men pensionssystemet styrs av en uppgörelse mellan regeringen och de borgerliga partierna. Därför får vi hitta andra vägar för att förbättra de äldres ekonomi. Avgiftsfria läkemedel skulle få stor betydelse och göra livet lättare för många, säger Jonas Sjöstedt.

Reformen beräknas kosta cirka 850 miljoner kronor per år. Vänsterpartiet kommer att driva förslaget i de kommande förhandlingarna med regeringen om budgetpropositionen för 2017.

Läs mer om förslaget och om andra reformer som Vänsterpartiet har fått igenom för äldre.

9 kommentarer till “Vänsterpartiet vill ha gratis medicin för äldre”

1. Birgitta Svaneblom

Hej. Tack för att Jonas tänker på pensionärerna , det är ni ensamma om

2. Bengt Gunnar Herrström

Men det är ju inte gratis medicin för äldre, bara ett borttagande av kostnaden för högkostnadskortet. Det är något helt annat. Hostmedicin mm blir fortfarande lika dyrt för de äldsta, inte sant?

3. Irma Krojegård

Varför dröja ända till 80 år?? För att det inte är så långt kvar på jorden? Kvinnor har den sämsta pensionen, många är helt utslitna när den dagen kommer, många behöver medicin vare sej de vill eller inte, och….. många kvinnor lever ensamma och har en skitpension!!! Jag har lite drygt 7.500 plus några hundra i bostadstillägg!!!!!! Långt under EU:s fattigdomsgräns, så bedrövligt att det inte finns ord!!! Man blir mållös!!!! Fria mediciner borde då införas i så fall vid 65 års ålder! Vad är skillnaden mellan europeiska länder? Vet att bl a i Tyskland och Spanien så betalar deras pensionärer 17 procent i skatt och har fri läkarvård och medicin. Varför ska äldre människor här i landet som slitit hela livet bli satt i en rävsax?? Jag bara undrar över den orättvisa som är.

4. Dick Clevestam

Förslag: ”rättvis skatt nu” – med högsta prioritet, pensionärerna förlorar varje dag, utredningar och systemförändringar tar lång tid, förmodligen är vi döda innan det blir resultat den vägen, Löven har deklarerat att pensionen är uppskjuten lön (och det är ju inget nytt att det är våra pengar vi tjänat) men sen smiter han undan med att den rättvisan blir för dyr, det är inte okej! – ”rättvisa nu”, vi får inte ens till hyreshöjningarna som det är nu – och så ser jag att vänsterpartiet inte heller vågar gå för rättvisa, hur ska vi någonsin komma med på detta tåg som bara går

5. Stickan mollgren

En sjukpensionär i 50 års åldern har det väl knappast bättre ekonomiskt än en 80 åring!! Men möjligen ett behov av ett rörligare aktivt liv. Varför skall de betala högre skatt än en arbetare men märkligt nog aldrig ens vara på tal då det gäller någon lättnad ekonomiskt för dem??

6. Sten Eklöv

Jag hörde talet i går kväll och reagerade på förslaget att alla över 80 år skall få gratis medicin samt att alla över 85 år kan besöka en vårdcentral gratis. Det låter ju bra. Men jag tycker det är mycket bättre att kämpa för att alla pensioner upp till 10 000 kr/månad görs skattefri, då behöver man inte laborera med olika förmåner för olika ålderskategorier. Jag har räkna på detta och generellt gäller att varje extra krona till pensionärer i den här gruppen (10 000kr/månad) kommer att använda pengarna till extra, nödvändig konsumtion vilket i sin tur ger ökad produktion som i sin tur möjliggör ökad sysselsättning dvs lägre arbetslöshet.
    Lätt som en plätt om man tänker efter före.
    Satsa på detta så ökar ert genomslag i väljarkåren!
    Hälsningar
    Sten Eklöv

7. Camilla

Hej Vänsterpartiet,

jag brukar stå på er sida men just nu förstår jag inte hur ni tänker.

Att genom skatt ta pengar från de rika, för att sen ge tillbaka till de rika läkemedelsföretagen via fattiga pensionärer? Makes no sense.

Ta pengar från de rika och ge till ett hållbart ekologiskt samhälle genom att skattelätta ekologisk näringsrik och hälsofrämjande mat till äldre. Makes sense.

Varma hälsningar,
    Camilla

8. Tjatte Hedlund

Jag tycker att partiet ska ta tillfället i akt till svara de som skriver kommentarer i frågeform.
    Det är ett utmärkt tillfälle till en konstruktiv dialog med aktiva människor i samhället.