Vänsterpartiet på Feministiskt forum

Den 5 maj arrangeras Feministiskt forum 2012 på ABF-huset i Stockholm. Vänsterpartiet och Ung Vänster är givetvis på plats och deltar i flera olika seminarier. Läs nedan för program.

Feministiskt Forum är ett nätverk av individer från olika feministiska organisationer och partier, som årligen anordnar ett Feministiskt Forum i Stockholm. Syftet är att främja feministisk debatt i allmänhet och erbjuda alla feminister en heldag av umgänge, kunskap och debatt.

10:00-11:00 Per Albin, våning 1
Backlash eller frammarsch i Vänsterpartiet?
En del menar att feminismen har fått stå tillbaka inom Vänsterpartiet de senaste åren. Samtidigt pågår just nu en satsning inom partiet, med bland annat ett nystartat kvinnonätverk och starkare feministisk profilering. Ida Gabrielsson, ordförande för Vänsterpartiets kvinnonätverk och Birger Östberg, styrelseledamot för Feministiskt Perspektiv och tidigare riksdagskandidat för Feministiskt initiativ diskuterar internfeministisk strategi, vilken betydelse det har om det är en man eller kvinna som sitter på en ledande position och vilka frågor ett feministiskt vänsterparti ska driva.
Arrangörer: Flamman

10:00-11:00 Källaren
Feministiskt självförsvar
Några av de grövsta uttrycken för den ojämlikhet som finns är mäns våld mot kvinnor. Rädslan för att utsättas för ett övergrepp är någonting som begränsar många tjejers liv. Feministiskt självförsvar går ut på att lära sig sätta värde på sig själv och att man är värd att försvara. Det feministiska självförsvaret består av mentalt, verbalt och fysiskt självförsvar. OBS! Endast för tjejer.
Arrangörer: Ung Vänster Storstockholm

11:15-12:30 Hedén, våning 4
Snygg, duktig och deprimerad – ett samtal om unga tjejers ohälsa
Generellt sett mår svenskarna bättre, men unga tjejer mår sämre och sämre för varje år. De senaste åren har flera larmrapporter kommit som alla visar samma sak: den psykiska ohälsan ökar bland unga tjejer. Varför mår vi sämre? Ung Vänster bjuder in till ett samtal och frågestund om unga tjejers ohälsa.
Arrangörer: Ung Vänster

12:45-14:00 Z-salen, våning 1
Hur provocerande kan feminism vara?
Vad är feministisk radikalism idag? Är feminism överhuvudtaget provokativt längre? För vem? De stora feministiska kampfrågorna om lika lön för lika arbete, sexualiserat våld, fördelningen av betalt och betalt arbete mallen könen m.m. består, men finns det någon nya feministisk fråga att enas kring och provoceras av och med? Vad beror det alltmer högljudda feministhatet på? Om det är en ny feministisk radikaliseringsvåg på gång, vad är det som har förändrats och vad består den av? Kan det vara så att vi fortfarande lider av en feministisk backlash eller har vi feminister rentav blivit bekväma med att formulera nya vassa frågor och utmana patriarkatet? går det att vara radikal idag?
Medverkande: Andrea Edwards, Unni Drougge, Josefin Brink m.fl. Moderator: Johanna Palmström, Bang.
Arrangörer: Feministiskt Forum

14:15-15:30 Z-salen, våning 1
Arbete är livet!
Arbete har en central roll i våra liv. Oavsett om vi har något eller inte. Arbete och välfärd har länge varit de stora centrala politiska frågorna. Särskilt i valtider. Vi hör ständigt om rätten till arbete, arbetslinjen, att nya arbetstillfällen ska skapas, livspussel och krav på ökad sysselsättning. Men behövs alla arbeten? Verkligen. Vad för samhälle vill vi leva i? Vi undrar hur feminism, arbete och välfärd hänger ihop. Hur mycket ska, bör och behöver vi arbeta? Finns det någon radikal feministisk kritik av arbetet? Hur ser den ut? Om det finns en vision om ett annat samhälle, vilka konkreta förändringar behövs av hur arbete och arbetsliv organiseras för att vi ska uppnå ett mer hållbart, feministiskt välfärdssamhälle?
Medverkande: Moderator är Anna-Klara Bratt, chefredaktör Feministiskt perspektiv. i panelen deltar Roland Paulsen, författare till boken Arbetssamhället – hur arbetet överlevde teknologin, Josefin Brink, riksdagsledamot och talesperson i arbetsmarknadspolitiska frågor för Vänsterpartiet, Rebecka Bohlin, författare till De osynliga – om Europas fattiga arbetarklass, m.fl.
Arrangörer: Feministiskt Forum

14:15-15:30 Kata, våning 1
Feministutfrågning av Jonas Sjöstedt
i januari i år valdes Jonas Sjöstedt till ny partiledare för Vänsterpartiet. nu, på Feministiskt Forum, tar vi tillfället i akt och ”feministgrillar” honom. Hur ser Vänsterpartiet på den feministiska framtiden? Vilka är de viktigaste feministiska frågorna? Vilken sorts feminist är egentligen Jonas Sjöstedt?
Samtalsledare: Anna-Maria Sörberg. Arrangörer:
Vänsterpartiets riksdagsgrupp

15:45-17:00 Hedén, våning 4
Jämställd grön ekonomi – går det att uppnå?
För att möta framtidens utmaningar måste jämställdhet mellan kvinnor och män ha en central plats i diskussionen om långsiktigt hållbara samhällen.
En ansvarsfull och jämställd ekonomisk och politisk styrning kan vända på dagens miljö- och klimatfarliga trend och därmed skapa förutsättningar för en hållbar grön och social framtid. Medverkande: Mikael Gustafsson, EU-parlamentariker Vänsterpartiet och Amanda Åhall (Assistant and Press Secretary for MEP).
Arrangör: V i Europaparlamentet