Vänsterpartiet i Almedalen

Vänsterpartiet medverkar under årets Almedalsvecka med en rad aktiviteter. På vår egen dag, den 4 juli arrangeras flera seminarier, bland annat Vänsterpartiets välfärdsseminarium, i Vänsterpartiets tält i parken. Huvudtalare på kvällen är Jonas Sjöstedt, men även Vänsterpartiets vice ordförande Ulla Andersson och Ung Vänsters ordförande Stefan Lindborg kommer att tala på stora scenen. Vänsterpartiet hälsar alla som är i Visby välkomna till Almedalen!

Hela programmet för Vänsterpartiets dag i Almedalen den 4 juli:

Presskonferens med Jonas Sjöstedt och Ulla Andersson

Vänsterpartiets välfärdsseminarium
Så stoppar vi vinstintresset i välfärden. Presentation av nya åtgärdsförslag och en modell för välfärd utan vinster.
Deltagare: Jonas Sjöstedt (V), partiordförande, Ulla Andersson (V), ekonomisk-politisk talesperson, Lisbet Rugtvedt, generaldirektör fd statssekreterare, Sosialistisk Venstreparti, Norge, Stefan Fölster, chefsekonom, Svenskt Näringsliv. Lars Pettersson, generalsekreterare, Famna. Ulrika Lorentz, jämställdhetspolitisk utredare, Kommunal, Emil Broberg (V), gruppledare landstinget i Östergötland och gruppledare i SKL-gruppen.
Moderator: Aron Etzler

Recept för en jämställd ekonomi
Det är lätt att stirra sig blind på vad jämställdhet kostar, men Vänsterpartiet tycker att det är hög tid att betrakta samhällsekonomin och den ekonomiska politiken från ett annat perspektiv. Vad kostar ojämställdheten och vem betalar? Seminariet inleds med en kort genomgång av Sveriges Kvinnolobbys feministiska granskning av statsbudgeten och följs av en paneldiskussion om varför det är så viktigt att den ekonomiska politiken konsekvent tillförs ett feministiskt perspektiv, vilka strategiska reformer som krävs för att uppnå en jämställd ekonomi och mycket annat.

Presentation av Sveriges Kvinnolobbys granskning av statsbudgeten: Sara Berggren, rapportförfattare
I panelen: Gertrud Åström, ordförande Sveriges Kvinnolobby, Lena Sommerstad, ordförande S-kvinnor, Ulla Andersson vice ordförande och ekonomiskpolitisk talesperson Vänsterpartiet.

Arbetskraftsinvandrade – vår tids statare?
Många arbetskraftsinvandrade upplever utsatthet på sin arbetsplats. Vad kan arbetsmarknadens parter kan göra för att komma åt exploateringen av dessa människor?
Deltagare: Josefin Brink, arbetsmarknadspolitisk talesperson, Vänsterpartiet. Christina Höj Larsen, flyktingpolitisk talesperson, Vänsterpartiet. Mats Essemyr, TCO. Thord Pettersson-Ingesson, LO. Jenny Bengtsson, Hotell- och restaurangfacket. Katja Ojanne.

Bostaden – social rättighet eller marknadsvara
Vad kan och ska politierna göra och vad kan regleras av marknaden? Är det hyresregleringen som hindrar nybyggnationen eller är det byggföretagen? Hur påverkas hyrorna av den nya lagen om allmännyttan? Vem kommer att ha råd att bo i våra storstäder?
Deltagare: Reinhold Lennebo, vd, Fastighetsägarna. Ann-Margrethe Livh, gruppledare Vänsterpartiet Stockholm.  Eva Bengtsson Skogsberg, riksdagsledamot Moderaterna. Hanna Mörck, Jagvillhabostadnu, Clara Lindblom, HGF, Amineh Kakabaveh, riksdagsledamot och bostadspolitisk talesperson Vänsterpartiet
Moderator: Ann Marie Engel, kommunfullmäktigeledamot Vänsterpartiet Stockholm

Kultur för glädje och motstånd
Vänsterpartiets kulturnätverk inbjuder till samtal och kulturaktiviteter i Vänstertältet i Almedalen. Aktuell debatt samt samtal om kulturens roll i livet och politiken. Presentation av nätverket och Kulturkompassen, Vänsterpartiets kulturpolitiska program. Deltagare: Bengt Berg (V), ledamot i riksdagens kulturutskott, Siv Holma, riksdagsledamot, Ann Mari Engel (V), Stockholmsvänstern

Love Antell spelar på stora scenen

Ung Vänsters ordförande Stefan Lindborg talar

Ulla Andersson talar

Jonas Sjöstedt talar

Popvänstern

After speech- intervjun med Jonas Sjöstedt och mingel, Wisby Hof, Adelsgatan 2.
Dessutom gästar Popvänsterns skojiga kusin Galago tillställningen med ett samtal om humor och politik. Är politik humor? Är humor politik? Är politisk humor bättre än humoristisk politik? Och varför verkar tecknade serier vara så väl lämpade för politisk humor? Popvänsterns Uje Brandelius samtalar med serietecknaren Sara Granér, Galagoredaktören Johannes Klenell och Kawa Zolfagary, politisk humorist.

En kommentar till “Vänsterpartiet i Almedalen”

1. katarina gyllensten

Gotlandsupproret.
    Jag har lite svårt att förstå att skattebetalare skall stå för notan när de som har 3 miljonershus på gotland vill ta bilen dit. Det är inte miljöpolitik!!! Priset som Gotlandsupproret föreslår understiger milkonstnaden motsvarande sträcka. . Personpriset bör man dock sänka rejält!!! En annan fråga ärmonopolet – varför skall Destination Gotland ha monopol på Gotlandstrafiken ( subventionerad) när apotek, vård, skola och omsorg är konkurensutsatt. destination Gotland skulle må ra av konkurens. I år har de t.ex,. sänkt priserna när deras trogna kunder redan betalat sin biljett !! Man säger att man kan få pengar tillbaka -. men det får man inte !!!
    Konkurensutsätt Gotlandstrafiken, subventionera varufrakt och persontrafik – men inte bil- och husbilstrafik!!!
    Hälsar
    katarina gyllensten