Vänsterpartiet föreslår sänkta arvoden för riksdagsledamöter

mia

– Vi representerar samtliga invånare i Sverige, och när våra villkor skiljer sig väldigt mycket från de villkor som de allra flesta lever under är det stor risk att vi inte längre kan företräda alla, säger Mia Sydow Mölleby, ledamot i konstitutionsutskottet..

Höga arvoden riskerar att skapa en förtroendeklyfta mellan de förtroendevalda och stora delar av befolkningen.
– Vi fattar beslut som påverkar allas villkor, och då får inte våra villkor vara alltför annorlunda, säger Mia Sydow Mölleby.
Med röstsiffrorna 292-18 röstade riksdagen ner Vänsterpartiets förslag.

Se hela anförandet och läs motionen

4 kommentarer till “Vänsterpartiet föreslår sänkta arvoden för riksdagsledamöter”

1. Göran Ekblad

Bra! Jag har lagt ett liknande förslag i
    Skara kommun före valet 2014. Jag föreslog att arvodena skulle knytas tll medelinkomsten i Skara, istället för som nu till riksdagsledamöternas löner. Jag blev utskrattad! Det är bara att jobba vidare på detta.

2. Anders Malmros

Mycket bra. Tråkigt med utfallet.

Det behövs mer sånt här för att minska politikerföraktet. Men när politikerna verkligen vill göra något åt det skiter medierna i det.

3. Magnus

Jag har alltid ansett att när politiker går ut och säger att vanliga medborgare ska strama åt våran ekonomi. Att man ej är fri om man befinner sig i skuld. Detta var Göran Perssons mantra. Samma person som var väldigt mån om sin egna löneförhöjning. Att folk lyssnar på denna Godsherre nu för tiden. Han är lika blå som någon av de som dyrkar kapitalet över människors värde. Det behövs förändringar men dessa bör gå ut på att vanligt folk kan klara sig. Att det hela tiden verkar vara okej att sparka neråt i sammhället är visserligen inte enbart ett problem för sverige. Detta sker i de flesta länder här i väst. Ta skolan till exempel, det är väl klart att det går illa, när det hela tiden ändras och resurser dras ner. Det verkar som tankekurvan aldrig går riktigt fram hos dem som styr. Att ena sekunden kräva en massa resultat i ena stunden för att sedan dra bort det ekonomiska stödet för en bra skola. Om vi ska få en bra skola och får bra medborgare så behövs pengarna. Nu är det som om snabba fixar ska lösa det. Björklund är väldigt konstig! En lösning är bra starka statliga skolor som blir bättre än de privata skolorna. Det pratas så mycket om valfrihet, men vem har råd med det. När det finns föräldrar som knappt har råd med mat för dagen till sina barn. I min värld ska alla rätt till en bra skola, det ska inte vara som att spela poker, sitter du med en dålig hand, så är du körd.
    Men allt det här går i hand i hand med hur våra folkvalda beteer sig! Det är inte era pengar, dessa ska förvaltas för att vårat samhälle ska må bra. Just nu mår samhället dåligt!
    Hade jag fått bestämma så hade politiker inte fått tjäna mer än högst 50 000 i månaden. Mitt skäl är att jag tror att de som verkligen brinner för bygga ett bra samhälle inser att de ska tjäna folket och inte sin egen plånbok. Många kommer säga att det funkar inte för de bästa kommer gå till det privata! Är det verkligen så? Lommer det inte innebära att de som ser det som sitt kall, att tjäna folket kan tänka sig att inte befinna sig allt för långt ifrån vanligt folk.
    Jag gick ur Metall för längesedan, när det fördes en diskussion om varför LO basen och dessa tjänstemän tjänade så mycket. Och svaret i etern var, får vi inte marknads mässig lön så kan vi gå till privata näringslivet! Jag tyckte då som nu att de skulle avgå, för de skulle representera arbetarna, istället urholkades förtroendet för LO och Metall, för det verkade som vi var deras privata kassakor. Politiker måste titta i bakspegeln, och se var de har gjort i folkets namn. Många blir politiker för personlig vinning. Jag antar att det blir mothugg på detta! Men allt är urholkat och solidariteten är död! För allt är kortsiktigt!
    Vi har allians politiker som är hämndlystna och småsinta, de har inte accepterat att deras politik är förödande för vanligt folk som inte tjänar mycket. Men det är som vanligt, sparka på dem längst ner i pyramiden som kallas svenska samhället.
    Nej! Se till att vanliga pensionärer som byggde upp samhället, får antingen skattefrihet eller får bo drägligt så inte hela deras lön slukas upp av kostnader. Pensionärer som har 17000 totalt att leva på, där 7000 går till bostad, 3000 till mat som betalas går till samma bolag ( Statligt eller privat ) det är skamligt att ens försvara detta! Och folk är förvånade att SD blev så starka?
    För en politik där alla är inräknade!
    Bättre skola, mer penger till skolan, mindre elever i varje sal, även på högstadiet och gymnasiet! Det måste få kosta pengar!
    Är trött på att bara höra kapitalet skrika om hur hemskt det är i Sverige för dem. Mitt svar stick då!
    Vi kan fortfarande bygga upp ett samhälle där människan är viktigare än pengar!!
    Ursäkta att jag snurrar runt med tankar och åsikter!

Är bara trött på detta! Leta upp riksdags debatter från 30 talet och lyssna, de diskutera arbete och mycket som nu! Problemet är att det har gått i stå!
    Många politker bör komma ner på jorden och se verkligheten….