Vänsterpartiet får igenom sänkt skatt för dem med sjukersättning

Det blir sänkt skatt för dem som lever på sjukersättning. Vänsterpartiet har drivit förslaget att rätta till den orättvisa beskattningen mellan dem som arbetar och dem som har sjuk- eller aktivitetsersättning. Nu har en överenskommelse nåtts med regeringen i budgetförhandlingarna. Förslaget föreslås träda i kraft 1 januari 2018.

– Många av dem som berörs av förslaget har tuffa ekonomiska förutsättningar. Många av dem är kvinnor som arbetat i välfärdssektorn och slitit så hårt att de helt eller delvis är borta från arbetsmarknaden under resten av sitt yrkesverksamma liv. Det här gör vi för deras skull. Förslaget ligger helt i linje med Vänsterpartiets vilja att skapa en ekonomi som är bra för alla, inte bara för några få, säger Ulla Andersson.

Den genomsnittliga skattesänkningen för personer med sjukersättning och aktivitetsersättning med förslaget beräknas bli ca 1 500 kronor per år eller ca 120 kronor per månad. Skattereduktionen innehåller också en “knack” så att den procentuellt sett är större vid lägre inkomstnivåer. Uppskattningsvis kommer 340 000 personer att ha inkomst i form av sjuk­ersättning eller aktivitetsersättning 2018.

– Det är uppenbart orättvist att sjuka människor ska betala högre skatt än dem som har turen att vara friska och ha ett jobb. Nu tar vi ett principiellt viktigt steg för att utjämna dessa skillnader, säger Ulla Andersson.

För mer information:
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

8 kommentarer till “Vänsterpartiet får igenom sänkt skatt för dem med sjukersättning”

1. Roy

Föst 120kr per månad föst nästa år när vi har förlorat ca 900kr per månad i minst 10.
    Glöm inte bort att prisbasbelopet inte har följt löneutvekligen för gruppen med sjukersättning under många decenium
    tror ni inte folk är medvetna om det ?
    Staten har lurat mig på er försäkring en ren stöld på mer en miljon under alla år som ni staten inte har följt er del av avtalet.
    Min röst får ni inte i valet.
    Tycker ni skall ta er en funderare bättre än så kan ni.

2. Birgit Mattsson

Äntligen ett steg i rätt riktning! Inte alla har turen att vara friska och ha jobb!

3. marant

Hej Roy
    Vi är högst medvetna om vilken situation den borgerliga regeringen (Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna) skapade för alla som lever på sjukersättning. Nu tar vi ett litet steg i rätt riktning för att rätta till detta. Vi vill fortsätta på den vägen. Vi har idag ett skattesystem riggat för de rika. Som enda parti vill vi ändra på det och skapa en ekonomi för alla och inte bara några få.

4. Undrar

Jag är arbetslös 50% och har sjukersättning 50%. Förra året betalade jag in extra skatt 7200 kr. Varför försöker ni inte ändra skattesystemet för de som har flera låga inkomster. Tydligen räknas skatten annorlunda i slutändan, trots att rätt skatt betalas in enligt skattetabell. Det blir alltid restskatt ändå! Det var likadant på 1990-talet när jag pluggade och hade två timjobb – det blev extra skatt att betala i efterskott! Det kan inte vara rimligt system.

• Johnny

Skattetabellen är uppbyggd på att du endast har ett jobb och ger då ett någorlunda korrekt resultat. Har du ersättning från flera håll bör du begära jämkning för att få ett korrekt skatteavdrag.

5. Joakim

Mikroskopiska småsmulor, är det rättvise-politiken? Det ekonomiska gapet mellan löntagare & bidragstagare är ju ENORMT. Var är realismen dvs basinkomst-debatten??

6. Göran

Som Roy skriver så har vi fått betala ca 900 kr mer i skatt varje månad i många år. Detta på en redan låg inkomst. Nu skyller jag inte detta på vänsterpartiet men likväl är det skamligt att beskatta de med lägst inkomster högst. Sen varför det övriga pensionärskollektivet som redan fått en sänkning, får en sänkning som är ännu större befäster orättvisorna i beskattning. Ok 120 kr är alltid något men efter skatt och eventuellt nedsatt bostadstillägg blir det inte många kronor kvar.