Vänsterpartiet är redo för nyval

Jonas-Sjostedt-framat-760x1060

Statsministern meddelade idag att han kommer att utlysa nyval. Det är en situation som de borgerliga partierna och Sd har tvingat fram och det finns nu inget annat alternativ. Sverige har ett nytt politiskt läge och ett nytt val till riksdagen kommer att hållas den 22 mars.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet säger att de går till val på den budget vi har förhandlat fram med dem. Men de kan bara genomföra den med oss. Vi vet också att det är tack vare oss som mycket av det bästa i den budgeten finns där.

Vänsterpartiet är garanten för en budget som utjämnar inkomstskillnaderna mellan fattig och rik. Vi är garanten för en feministisk budget för minskade inkomstskillnader och för en välfärd att lita på utan vinstintressen. Med oss blir det vänsterpolitik. Nu sätter vi igång och vinner valet!

Jonas Sjöstedt, partiledare Vänsterpartiet

Bli medlem i Vänsterpartiet – nu behöver vi vara så många som möjligt.

18 kommentarer till “Vänsterpartiet är redo för nyval”

1. Margareta Lundblad

Givetvis! Trött var jag efter de två valrörelserna tidigare i år, men nu känns en ny kraftsamling som naturlig, självklar och … alldeles underbar!

2. Viktor

Som vänsterväljare vill jag be er att undersöka alla möjligheter till valsamverkan med F! för att inte riskera att en massa vänsterröster går till spillo igen. De rösterna kan vara vad som krävs för att hålla SD borta från vågmästarrollen.

3. leo

Gå ihop med fi, Löven har redan uteslutet dig en gång, nytt block

• ola rosevall

Ja Gudrun har ju varit vår ledare tidigare hppas nu att hon uppmanar alla sina väljare att rösta vänster

• Jan Jonsson

Viktigt att FI lägger sina röster på V istället för att kasta bort dem. Då gör de ju ingen nytta. Man bara hjälper Alliansen och SD.

4. Örjan Appelqvist

Men se först av allt till att ge FI:s väljare skäl att helhjärtat rösta v genom att öppna för FI med gemensam plattform och valbara platser

• Robert

Instämmer att något behöver göras för att undvika att FI ställer upp på egen hand. Deras chans att klara 4%-spärren bedömer jag som obefintlig.

5. Johnny

Jag tror att Vänsterpartiet kan vinna på ett nyval, men egentligen är ingentig säkert.
    Säkert är dock att endast Vänsterpartiet är ett ”rött” parti i riksdagen då Socialdemokraterna har gått allt mer åt höger.

6. Ingemar Hiller

Kom igen nu partivänner och sympatisörer nu knyter vi högernäven och gör ett val som mycket mer speglar det starka stöd vi har. Vi har allt att vinna kamrater!

7. Henric Fors

Heja Jonas Sjösted o Vänsterpartiet. SD och högern måste bemötas med motargument. VÄNSTERPOLITIK AV IDAG, BYGGDE SVERIGE IGÅR OCH I FRAMTIDEN!

8. Magnus

Det intressanta här är att alliansen verkligen inte tar ansvar. De lägger hela skulden på S och MP. Att alliansen förespråkar att V och MP ska utestängas för att de ska blocken överskridas. När man ser Annie Lööf, säga att det är regeringens fel. plus att att hon står och i princip hånflinar när hon hasplar ur sig att regeringen tog en vänstersväng, och det var ju det hemskaste för dem. Så jag utgår ifrån att alliansen blockerade och de ville ha ett extraval.
    Jag ser det som ett rent val om hur sverige ska se ut. Ramaskri att regeringen säger nej, till ett fascistisk styre. Medans alliansen går storföretag och riskkapitalistiska företag till mötes, så de har inga problem att att samarbeta med SD.
    Vill vi ha ett chile? Eller USA?
    Frågan är vad svenska folket vill?
    Det som många politiker har glömt är att makten utgår ifrån folket, och inte från politiker.
    Så jag hoppas att vänstersidan blir stark, för om det blir lika fragmenterat som förut så är det kört!

9. Janusz Zdunek

Varför är svenska politiker inte smarta?

”Sju av åtta partier är överens om invandringen” läser jag idag i ”Expressen”.
    Den åttonde (Sverige Demokraterna) ”vill att valet blir en folkomröstning om invandring”.

Det finns en enkel och demokratisk lösning för att förebygga SD-s inflytande i svensk politik.
    Det är speciellt enkelt pga att Sverigedemokraterna är en-fråge-parti.

De sju etablerade partier borde i god tid innan valet den 22 mars 2015 (t.ex i februari) utlysa
    en egen folkomröstning om storleken på invandringen för att förankra frågan hos svenska folket
    och sätta ciffror i sina valmanifest på medelvärde (eller ett annat statistiskt mått) som bygger
    på svar man får från folket. På detta sätt dansar man inte ”efter SD-s pipa” utan efter
    ”hela folkets pipa” och det är man i högsta grad berättigad att göra. När det sedan kommer
    till valet blit invandringen en ”icke fråga” och SD faller på sin eget svärd. På det sättet
    förebygger man att de ”missnöjda med invandringen” röstar på SD och partiet får nöja sig med
    den storleken det förtjänar.

mvh Janusz Zdunek

10. ola rosevall

Självklart man röstar V å samtidig uppmanar jag alla andra till detsamma

11. Monica Lundqvist

Jag röstar på vänstern för att jag vill se ett samhälle som solidariskt ställer upp för de svagaste grupperna, flyktingar, invandrare, arbetslösa, sjuka, fattiga, barn.. Jag vill också se en icke vinstdrivande vård som prioriterar utifrån principen hur sjuk man är och vilket vårdbehov man har.
    Jag kommer att uppmana alla jag träffar att rösta på vänstern!

12. Niklas R

Vänsterpartiets förslag välfärd utan vinstintresse är bra. Jag tycker att sjukvård ska vara ”gratis”. Kan det bli möjligt? Skulle gärna vilja se att man talar om verkliga exempel och hur man minskar diskriminering istället för att demagoger provar uttryck på andra demagoger (”Vem är fascist, vem är homofob, vem är rasist, vem är fotbollstokig…). Diskriminering är ju inte lagligt. Kan man inte konkret diskutera hur vi åstadkommer mer likaberättigande genom mindre diskriminering? Jag är inte mycket insatt i progressiva regormer och undrar om den mer progressiva vänsterpolitiken fortfarande förordar jämlikhet och likaberättigande eller om politiken numera inte är för jämlikhet mer? Är jämlikhet och likaberättigande fortfarande idealen eller har mer progressiv vänsterpolitik utvecklas bort från likaberättigande mer till någon frihetsideal och autonomitet? Frihet utan ansvar kan bli problem om man kräver mycket frihet och glömmer ansvar.