V överklagar Nordiska motståndsrörelsens polistillstånd

Vänsterpartiet överklagar polisens beslut om att ge Nordiska motståndsrörelsen, NMR, tillstånd att närvara i Almedalen.

Tidigare i vår beslutade Region Gotland att hyra ut mark till NMR. I samband med det gav polisen gruppen tillstånd att hålla så kallad allmän sammankomst under politikerveckan. Detta överklagar nu Vänsterpartiet till polisen.
– Almedalsveckans syfte är att utveckla demokratin genom ett öppet samtal mellan politiska partier, civilsamhällets organisationer och allmänheten. Att tillåta en nazistisk våldsbejakande organisation att vara där motverkar syftet, säger Mia Sydow Mölleby, gruppledare för Vänsterpartiet och ledamot i VU.
Lokala ombudsmän för samtliga riksdagspartier är huvudarrangörer för politikerveckan i Almedalen. De ser nu över reglerna inför nästa år, men Vänsterpartiet menar att det redan i år finns grund för att förbjuda NMR:s närvaro.
– Nordiska motståndsrörelsen använder våld och hat och hot som politisk metod och att se över riktlinjerna till nästa år är inte tillräckligt. De förvägrar andra människors möjligheter att uttrycka sig och delta i samtalet. Så kan vi inte ha det, fortsätter hon.
För med information kontakta:
Mia Sydow Mölleby
Gruppledare i riksdagen och ledamot i VU

Vänsterpartiets presstjänst
070 620 00 64 (ej sms)

3 kommentarer till “V överklagar Nordiska motståndsrörelsens polistillstånd”

1. Birgitta Almström

Tack för att Vänsterpartiet överklagat tillstånd att NMR får hyra mark.Önskar att det fanns fler partier som vågar göra likadant. Mvh

2. Dine Malmsten

Bra att Vänsterpartiet protesterar mot att NMR fått tillstånd att delta på Almedalsveckan. Helt horibelst att högerexstrem organisation , som utför terrorist dåd i Sverige och b verkar i samma anda som Anders Breijvik, som utförde det värsta terrordådet i Skandinavien 72 döda, Norska parlamentet sprängt, 68 unga Socialdemokrater avrättade, att höger exstrem terror organisation ska delta i ett forum för ”Demokrati” är horibelt, hur kan man garantera deltagare till liv och lem?
    Hur kan NMR få tillstånd samtidigt påstår polis myndigheter att man vill bekämpa ”terrorism” gäller det inte högerexstrem terror, som är det verkliga hotet för Sverige

Tacksam för att Vänsterpartiet tar ställning och att V:p politiker markerar genom att bojkotta evenemanget.

3. Tony Mendes

Hedersvärt av V att försöka stoppa NMR. Det förvånar att andra partier gärna ser Nazister som deras ”grannar” under Almedalsveckan. Förbjud. Jaga. Fängsla.