V föreslår gratis kollektivtrafik i Helsingborg

Helsingborg7Tsaiproject

Vänsterpartiet i Helsingborg vill utreda frågan om gratis kollektivtrafik på helger och kvällar och en majoritet av partierna gör tummen upp.

Det är gruppledare Mounir Mansour (V) som lämnat in en motion om att utreda gratis kollektivtrafik i Helsingborg.

– Vi har problem med att många flyr cityhandeln och väljer andra köpcentrum när de ska handla. Gratis kollektivtrafik skulle gynna pulsen i Helsingborg, säger han.
Men Mounir Mansour ser fler fördelar. Luftkvaliteten skulle bli bättre om fler valde buss framför bil.

– Sedan är det faktiskt så att långt ifrån alla har bil och många har heller inte möjlighet att ta körkort idag.

Vad tror du att det skulle kosta?

– Vi vet inte och det är därför vi vill utreda frågan. Men det får kosta, tycker jag.

En majoritet positiva
Vänsterpartiet ser ut att få gehör för sin motion. När Helsingborgs dagblad ringde runt till partierna i staden var det endast Moderaterna och Kristdemokraterna som inte vill att frågan utreds. Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Folkpartiet och Sverigedemokraterna är positiva.

Linnea Nilsson/ETC Malmö/2013-02
Helsingborgs Dagblad

Foto: Tsaiproject

En kommentar till “V föreslår gratis kollektivtrafik i Helsingborg”

1. Ulf Lafveskans

Mycket intressant! Går det i Avesta så går det i Helsingborg. Varför går det så bra? Därför att det är en så försvinnade del ad totalkostnaderna som utgörs av biljettintäkter, så vinsten på andra områden överväger. Berätta gärna hur det går! Själva utredningen i sig är intressant. Men hur gick det i Kristinehamn och Ockelbo? Och hur är det i Bologna idag? Vi vill införa detta på den långsmala ön Öland (med två kommuner).