Uttalande till stöd för de asylsökande

christina, aktivist

”Sedan tisdag den 2 augusti har asylsökande protesterat mot den tillfälliga lagen som riksdagen beslutade om före sommaren. Lagen innebär bland annat att familjer splittras, att tillfälliga uppehållstillstånd blir huvudregel, att viktiga skyddsgrunder för t ex hbtq-flyktingar tas bort, och att makten att omvandla otrygga tillfälliga uppehållstillstånd till permanenta lämnas i arbetsgivarens händer.

Vänsterpartiet har varit en tydlig röst mot denna lag som enbart syftar till att skrämma asylsökande från att söka skydd i Sverige. För oss kan inskränkningar i asylrätten, familjesplittring, otrygghet och mer makt till arbetsgivaren aldrig vara svar på de utmaningar vi står inför. I en tid då historiskt många flyr undan krig och förföljelse är det istället gemensamt internationellt ansvar, lagliga vägar till trygghet och ett starkt samhällsbygge som kan bygga Sverige större och starkare som krävs – inte stängda gränser och otrygghet.

Det är självklart för oss att de människor som nu drabbas av lagändringarna protester. De protesterar mot att inte kunna återförenas med familj som befinner sig i fara och otrygghet. De protesterar mot tillfälliga uppehållstillstånd som leder till fortsatt otrygghet – och de protesterar mot att allt detta dessutom genomförs retroaktivt, vilket leder till orättvisa och till synas slumpmässiga skillnader. I kampen mot denna lag står Vänsterpartiet fortsatt sida vid sida med de asylsökande som nu protesterar utanför riksdagshuset. Målet är att denna skitlag endast blir en skamlig parentes i svensk historia.”

Christina Höj Larsen, flyktingpolitisk talesperson

13 kommentarer till “Uttalande till stöd för de asylsökande”

1. Mattias Widell

Jag är stolt över att V tar ställning för dom svaga i samhället. Gemensamt blir vi starkare

2. Anne-Christine Matepeta

Jag hoppas bara att det är en parantes som försvinner så snart som möjligt. Jag anser att en person inte blir hel förrän hen har sin trygghet såsom familjen inte långt från hen. Som sagt vi lever och de som sitter i Stockholm har rätt att säga sin åsikt detta kan ingen ta ifrån dem. Otrygga människor blir bara otrygga och då blir det många mer som kan göra brott. Låt denna skitlag vara en som vi skall kasta i papperskorgen där den hör hemma.

3. Bodil Siggelin

Livet är viktigt och familjen är viktig! Gäller även för flyktingar! Riv lagen nu!

4. Sasw

Hur man genomför beslut utgivningsåret innan det en stor orättvisa

5. Lars Siggelin

Jag känner mig stolt över mitt parti som är de enda som ser misären och olyckan hos de som har familjemedlemmar som förvägras att återförenas på grund av rädsla och politisk ovilja hos regeringen att skapa resurser för att familjer ska kunna bli ett igen. Skäms Miljöpartister och Social(moderater)demokrater!

6. hamid

I am an asylum seeker, I came before 24/11/2015 but that didn’t matter. last week I got my temporary residence permit for 13 months. you can do nothing … absolutely nothing in 13 months. what a shame.

7. Holger Zantopp

Jag är besviken vad som händer i Sverige, men i Tyskland är det knappast bättre. Just nu föreslog borgmästaren i Tübingen att asylsökande, som blev kriminella, ska möjligtvis skickas tillbaka till krigsområden. Miljöpartisten fick skarp kritik från andra partimedlemmar, men uppenbarligen utan vidare konsekvens. Liknande tankar om utvisning hörde jag här i Tyskland också bland konservativa politiker.

8. karina hedström

Tänk om fler partier i riksdagen ville visa lite medmänsklighet mot dessa människor som demonstrerar , dom lever i otrygghet o är rädda , fram för mer medmänsklighet .