Ukraina och samarbetet med Borotba

Vänsterpartiet står tydligt upp för ett demokratiskt Ukraina och Ukrainas territoriella integritet. Vi försvarar landets rätt att själv göra sina egna vägval. Vi har därför tydligt fördömt Rysslands annektering av Krim och understöd till de så kallade separatisterna i Östra Ukraina. Rysslands agerande strider mot folkrätten och Vänsterpartiets hållning är att varje folkrättsbrott måste få konsekvenser. Därför har vi stött EU:s sanktioner mot Ryssland.

Flera år innan krisen i Ukraina sökte VIF, Vänsterpartiets biståndsstiftelse, kontakt med flera olika vänsterrörelser i Ukraina, bland annat studentorganisationer. Det gjordes för att stödja en bred vänster med fokus på jämställdhet och lika rättigheter. VIF inledde ett samarbete med det lilla ukrainska vänsterpartiet Borotba som bildades utifrån dessa rörelser. Vi hoppades att vårt samarbete skulle bidra till att Borotba skulle utvecklas till ett modernt och demokratiskt vänsterparti, men också till att stärka ett flerpartisystem i Ukraina.

Projektet utvecklades inte på det sätt vi önskat och det avslutades 2012. Borotba utvecklades inte till det breda och moderna vänsterparti som vi hade önskat och det visade sig svårt att få till stånd ett välfungerade gemensamt arbete.

Idag har Vänsterpartiet inget samarbete med Borotba. Media har publicerat uppgifter om att medlemmar i Borotba idag skulle stödja de så kallade separatisterna i Östra Ukraina och Rysslands agerande. Vänsterpartiet tar tydligt avstånd från detta. Det har skett efter att Vänsterpartiet avslutat allt samarbete med Borotba.

VIF:s projekt med Borotba avslutades 31 december 2012, sedan dess har inget nytt kontrakt tecknats och inga pengar betalats ut. Uppgifter om att samarbetet avslutades under 2014 bygger på att den programperiod med Sida som projektet ingick i då formellt slutade, men det betyder inte att projektet pågått fram till dess.

Beträffande uppgifter om oegentligheter med revisionsrapporter är VIF:s styrelse angelägen om att få fram sådan information, men har inte fått ta del av något som visar att sådana skulle ha förekommit. Externa revisorer granskar VIF:s projekt och har inte hittat några oegentligheter.

För frågor om Vänsterpartiets utrikespolitik:
Hans Linde, utrikespolitisk talesperson Vänsterpartiet, 070-290 07 40

För frågor om VIF:
Ann-Margarethe Livh, ordförande VIF, 076-122 91 03

4 kommentarer till “Ukraina och samarbetet med Borotba”

1. Benny Åberg

Så långt så väl. Men om vi inte sätter in USA:s, Natos och EU:s framflyttande av militära positioner närmare och närmare Ryssland så hamnar ni helt fel. Vänsterpartiet måste utarbeta en utrikespolitisk linje som håller. Det går inte att fortsätta att vara oklar som man varit ända sedan VietNamkriget. Synd att vi tappar så många av de gamla antiimperialisterna bara för att vi inte kan diskutera ut denna fråga.

2. lasse eriksson

inte ett ord inte en stavelse om USAs eller EUs roll . Men v ställer upp på demoniseringen av Ryssland. Bedrövligt,beklämmande .

3. Gunnar Eriksson

Vänsterpartiet har analyserat fel om händelserna i Ukraina . Ryssland har inte annekterat Krim. Det var krims befolkning som ville styra sig själva . Detta godkändes i och den folkomröstning som hölls . Det autonoma Krim har all rätt att söka militär hjälp utifrån i det att självstyret permanentas . Östra Ukraina har all rätt att befria sig från centralstyre . Ett paralellfall är Kosovo i forna Jugoslavien , som befriade sig från Serbien . I fallet Kosovo var det tydligen en rättighet att bilda en nationalstat , med tanke på det militära stödet från USA. I fallet Ö . Ukraina är politiskt / ekonomiskt stöd från USA och EU obefintligt . Varför får bara vissa regioner upprätta nationalstater , medans andra ska motarbetas ? Och kom inte inte och påstå att Ryssland har militära trupper i Ö . Ukraina . Detta är lögn. Att det finns frivilliga ryssar som åker till Ö.Ukraina för att delta i upproret mot Kievregeringen är helt okej . Det verkar som om Vänsterpartiet stöder kuppregeringen i Kiev . Kievregeringen har nazistisk bataljon i sin militära verksamhet . När ska vänsterpartister inse att det var en extremhögerns kupp som genomfördes i Ukraina och att Sveriges regeringen nu stödjer ( inklusive V – partiet ) är helt urspårad konflikthantering. Att stödja Krims autonomi och att stödja Ö . Ukrainas självstyre är rätt ställningstagande .

• Nicole

Helt otroligt vilken makalös utredning du måste ha gjort för din slutsats Gunnar. Vem subventionerade den? Jag menar, du inte bara tror. Du vet! Jag lägger mig platt inför dina kunskaper i en sådan komplicerad fråga. Makalöst!