Tyvärr inget aprilskämt

Jeanette_Stojic webb

Malmö kommunstyrelse beslutade idag om principerna för uppräkning av de redan höga politikerarvodena. Ett kommunalråd tjänar idag 65 038 kronor i månaden. Vänsterpartiet var det enda partiet som reserverade sig mot beslutet. ALLA andra partier röstade för.

– Det är orimligt att en heltidspolitiker ska tjäna så mycket mer än en arbetstagare. Klyftorna ökar i vårt samhälle. Det är vår uppgift att bekämpa den utvecklingen, inte att bidra till den. Jag tycker att det är tråkigt att Vänsterpartiet står ensamma i denna fråga för det handlar om förtroendet för det politiska systemet, säger kommunstyrelseledamoten Jeanette Stojic, V, som själv arbetar som svetsare och montör.

Den princip som man vill använda för höjningen, procentuppräkning istället för kronpåslag, gör att skillnaderna mellan högavlönade och lågavlönade dessutom ökar.

För mer info, kontakta:

Jeanette Stojic, 0767-89 99 90

eller Hanna Gedin, presskontakt, 0709-84 56 61

6 kommentarer till “Tyvärr inget aprilskämt”

1. Solveig Johansson

Bra Jeanette, Varje gång jag läser eller hör om politikernas, direktörernas och andra höjdares löneförhöjningar blir jag illamående. Dom har ju redan mycket mer än alla arbetare. Dom behöver inte ÄNNU mer. Heja Jeanette, stå på dig!

2. Richard Olsson

Man ska dessutom veta att Vänsterpartiet har en partiskatt som innebär att partiets politiker inte får ut denna höga lön som de andra partierna beslutar om, utan betalar en stor del av inkomsten till partiet. Det ger mer normala inkomster för Vänsterpartiets förtroendevalda, och dessutom mer pengar till partiets verksamhet, olika politiska arrangemang och bidrag till andra rättviserörelser.

3. Nils Thylander

Hur ska politikerna få något förtroende när de sitter och höjer sina egna löner. Vi andra medborgare får förhandla med arbetsgivaren om lönevillkor. Då det är vi väljare som är era arbetsgivare borde opolitiska representanter av väljarna utses att driva förhandlingar om politikernas arvoden.

4. Anna-Lena Martinsson

helt rätt! varför dessa orimliga nivåer? på 70-talet tjänade en riksdagsledamot samma som en lärare, vilket var en bra lön.
    Titta på hur det ser ut nu! Hur blev det så här? I vems intresse?

5. Nils Karlsson

Det finns bara ett parti som är på ”småfolkets” sida. Heders åt er som röstade emot förslaget om höjda politikerlöner ♥

6. Leif Pettersson

Det är helt rätt, stå på er. Vi har vid flera tillfällen pläderat för minskade politikerlöner, men stått ganska ensamma om detta. Har ofta fått höra att vi skulle inte få engagerande personer till politiken om arvoden sänkes. Men det måste väl ändå vara intresset för politiken, att kunna förändra och påverka som är drivkraften för engagemanget.