Två regeringar och privatiseringsvurmen bär ansvaret för IT-skandalen

– Den senaste tidens avslöjanden om Transportstyrelsen är mycket allvarliga. Sveriges säkerhet har inte tagits på allvar och den personliga integriteten har inte skyddats, säger Jonas Sjöstedt.

Vänsterpartiet anser att regeringen Reinfeldt bär ansvaret för att ytterst känslig information läckt ut till obehöriga, genom att de initerade privatiserinen av en statlig myndighets register, och att sittande regering är ansvarig för hur frågan har hanterats och är bär nu ansvarer för att reda upp situationen.

Vänsterpartiet vill gå till botten med affären i sin helhet och avser att KU-anmäla den forna alliansregeringen för att ha privatiserat Transportstyrelsens register. Ansvariga ministrar under alliansregeringen måste kliva fram och redogöra för hur frågan hanterades; när beslut om upphandling fattades och varför ingen säkerhetsbedömning tycks ha gjorts eller funnits med i upphandlingsunderlaget.

– Vi välkomnar de KU-anmälningar som har gjorts mot berörda statsråd, men i frågan om misstroendevotum kommer vi inte att stödja ett sådant vad gäller försvarsmininster Peter Hultqvist eller inrikesminister Anders Ygeman. Däremot anser vi att infrastrukturminister Anna Johansson bör avgå, säger Jonas Sjöstedt.

– Regeringen bör dock sitta kvar och vi välkomnar Stefan Löfvens förslag att begränsa förekomsten av outsourcing efter skandalen på Transportstyrelsen, men det är inte tillräckligt, säger Jonas Sjöstedt.

Vänsterpartiet anser att det inte ska vara tillåtet att privatisera den här typen av känsliga register överhuvudtaget och kräver att en ordentlig genomlysning görs vad gäller samtliga myndigheters säkerhetssystem.

Vänsterpartiet avslog år 2010 hela proposition 2010/11:46 Lagring av trafikuppgifter för brottsbekämpande ändamål – genomförande av direktiv 2006/24/EG, vilket innebar att vi var emot all form av lagring av data kring bilregister utanför Sveriges gränser.

13 kommentarer till “Två regeringar och privatiseringsvurmen bär ansvaret för IT-skandalen”

1. Anders Olson

Tack för att ni kommer anmäla de som har lagt grunden till det som har hänt.

2. Sebastian J

Är så glad att någon vill gå till botten med det här, liknande saker kan ju ske oavsett regering och ansvarsfrågan är inte heller svartvit. Tack.

3. Lasse

Tack för detta! Dock kanske första stycket (”Vänsterpartiet anser att…”) bör redigeras för stavning för tydlighet.

4. Lotta Stålklint

Tack detta är ett bra och eftertänksamt förslag.

5. Jan- Erik Pettersson

Som vanligt är det du som står rakast med ryggen. Du är den mest korrekta partiledaren av dom alla!! Stå på dig Jonas!!

6. Göran Bladh

Tack för att ni kommer anmäla de som har lagt grunden till det som har hänt.
    Jag står på eran sida se till att detta kommer fram i media.

7. Peter Larsson

Jonas bra initiativ men Åsa på transportstyrelsen borde få kommentera hennes agerande det är där det brister pga tidspress men hur kan man tappa kompassen så hon borde ha dragit i bromsen ? Enligt hennes cv saknar hon inte kompetens till detta VEM satte tids press på henne ? Mvh Peter

8. Maria Jara de Corina

Tack för att ni gör det! Hoppas ni kan gå till botten med problemet och att Alliansen betalar för sina ”misstag”!

9. Ingemar Lundström

Bra att du tagit tag i problemet så ansvariga för upphandlingen får ta sitt ansvar

10. Tommy Jönsson

Fel blev det! Undrar om det gett någon ekonomisk vinst i slutänden? Det var väl tanken ? Det mesta fel och sämre med privatiseringsivern

11. PerÅke Eklund

Bra! Håller med kan inte förstå hur man kan sälja ut och privatisera sånt som finansieras med skattepengar. Stå på er i V.