Topplån för hyresrätter ska utredas

jonas-budget

Vänsterpartiet har tidigare lagt ett förslag om att få fart på bostadsbyggandet genom att staten ger byggherrar förmånliga lån. Nu är Vänsterpartiet och regeringen överens om att låta utreda ett system för statliga topplån i nyproduktion av hyresrätter och studentlägenheter. Överenskommelsen är en del av budgetförhandlingarna.

– Nu vid terminsstarten blir det extra tydligt att det saknas både vanliga hyresrätter och studentbostäder. Studenter som inte har rika föräldrar eller bra kontakter tvingas bo på vandrarhem eller söka boende på en överhettad andrahandsmarknad, säger Jonas Sjöstedt.

Vänsterpartiet föreslog i våras att staten ska låna ut 25 miljarder om året till fastighetsägare för att stimulera ett ökat byggande av hyresrätter. Jonas Sjöstedt presenterade vid sitt sommartal förslaget att 4 miljarder av dessa pengar ska öronmärkas för studentbostäder. Om förslaget blir verklighet kan det ge 50 000 fler hyreslägenheter per år.

– Bostadsbristen är ett av våra stora samhällsproblem. Det behövs inte bara fler lägenheter. Det behövs fler hyresrätter som vanliga löntagare har råd med, säger Jonas Sjöstedt.

Vänsterpartiets förslag från i våras skulle innebära att staten tar över delar av risken för att finansiera byggande av hyresrätter. Staten erbjuder topplån som ersätter större delen av byggbolagets egna kapital. Med statligt utfärdat topplån på 25 procent av investeringen återstår 5 procent för investeraren att skjuta till. Resterande 70 procent ska som idag finansieras av banksektorn.

2 kommentarer till “Topplån för hyresrätter ska utredas”

1. Carina

Min son, nyligen 23 år fyllda har en enda önskan. Att få en nyckel till en egen lägenhet som han kan kalla hem. Bor idag i en trea som hyrs i andra hand, i vardagsrummet bakom en bokhylla för att få lite privatliv. Tre ynglingar delar en trea, hyra 17 500 kr i månaden!!! Han har jobb i Stockholm som förutsätter att han bor där, funkar inte att pendla. Vi måste göra nåt snabbt, alla har rätt till ett hem, utan ockerhyror i andra hand!

Svara