Tonio Borg oacceptabel som EU-kommissionär

Den föreslagna nya EU-kommissionären Tonio Borg från Malta har fått kritik för sin syn på kvinnors och HBT-personers rättigheter. Det pågår nu en process i parlamentet och frågan kommer sedan slutgiltigt att avgöras av rådet. Vänsterpartiet lämnar idag in en skriftlig fråga till regeringen och kräver att de röstar nej till Tonio Borg som kommissionär.

Vänsterpartiets utrikespolitiska talesperson Hans Linde kommenterar:

– Det här handlar om den kommissionär som ska ha hälsofrågorna på sitt bord. Det är oacceptabelt att en person med 1800-talssyn på sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter ska tilldelas det ansvaret. Borg är aktiv abortmotståndare och han har motsatt sig åtgärder mot diskriminering av HBT-personer med motiveringen att ”vi ska bara skydda dem som förtjänar att beskyddas”. Den svenska regeringen måste tydligt klargöra att de kommer att rösta emot Tonio Borg, säger Hans Linde (V), utrikespolitisk talesperson.

– Borg verkade glida igenom utfrågningen i parlamentet igår men allt han sa var egentligen att han måste lyda reglerna och att han kommer att göra det. Men vad han sedan gör inne i kommissionens arbete kan vi aldrig se, säger Mikael Gustavsson (V), Europaparlamentariker.