Swing it!

C&Dnästan alla

Det är lördagkväll på Swingkatten i Uppsala. Det är fullt ös på dansgolvet och i baren serveras endast vatten och juice. Hit går folk för att dansa. Ikväll är det dock en ovanlig swing, texterna är politiska och på svenska. Kan det funka?

Jadå, redan vid första låten; Pensionsvisa på vetenskaplig grund är dansen igång, och några låtar senare sjunger publiken glatt med i refrängen Folket tar tillbaka sin makt! De flesta är yngre men i stort sett alla åldrar studsar, hoppar eller svingar sig omkring i den stora danssalen, där en enda stol är synlig. Ingen sitter på den. Just här verkar proggen leva vidare, ett alldeles prima liv dessutom.

Det hela började med att vi passade en kontrabas, när en kompis var utomlands. Jag har spelat slagverk som ung och sent en festnatt visade Filip mig hur jag kunde kompa på basen. Det var kul och vi satte igång att jamma alla tre.”

De tre som bodde tillsammans var Tove Casén Nylander, som förutom att spela bas även jobbar som sjuksköterska, Filip Bagewitz, musiklärare, på sång och gitarr, samt David Löfberg ”som är grymt bra” på just swingpiano.

Idag bor bara Tove och Filip kvar i lägenheten i Bergsjön, utanför Göteborg, där Filip också undervisar på en skola i närheten.

Men de spelar fortfarande tillsammans, och har blivit fler. Det är ett ovanligt swingband, för texterna är högoktaniskt politiska. Texterna är på svenska och tar upp ämnen som feminism, klimat och kapitalism.

Swingen hör också intimt samman med dansen, lindyhop, en tidig streetdans som uppstod bland svarta på 30-talet och flera av musikerna är också dansare. Tove har just börjat jobba skift, men tidigare dansade hon så gott som varje dag. Hon håller också kurser i lindy-hop.

– Det är så jäkla roligt! Alla borde prova, säger hon.

Dansen liknar bugg, men till jazzens rytmer och Cats &­ Dinosaurs spelar ofta just på dansställen.

Hur funkar politik på lindyhop-scenen?

– Både bra och dåligt, säger Filip. Det är inte lika många som är ”vänster”, som det kanske är bland andra musikstilar.

– Det är tudelat. Vi blir bokade som ett dansband och folk kommer för att de vill dansa, kanske inte just för att det är vi som spelar, förklarar Tove.

– Eftersom de flesta spelar covers från 30-och 40-talet så har musiken blivit ganska opolitisk. Så en del tycker att vi kommer och ”stör” i deras bubbla. Andra tycker att det är jätteroligt och skönt att våra texter handlar om verkligheten, så vi har ju vår fan-base.

– Samtidigt blir vi ju intressanta även utanför dansvärlden, säger Filip, just tack vare att vi har politiska texter och även nyskrivna låtar.

De tycker rentav att det är bra att folk reagerar, och kanske visar det genom att inte sjunga med, det är ju konstens själva idé, menar dom, den ska ju rubba tankar och föreställningar.

Det är Filip som skriver låtar och texter. Men resten av bandmedlemmarna kan lägga sig i. Och de kompletterar ofta låtarna med mellanssnack.

– Förmedlar låten mest en känsla, så handlar mellansnacket om fakta och uppvigling, säger Tove och de skrattar till.

– Sen är ju genren så’n att kanske bara 25 procent av låtarna är arrangerade och resten är improviserade. Och det är ju nödvändigt för att det ska bli roligt. Visionen är att bandet ska vara en musikalisk lekstuga.

Alla i bandet är också med på den politiska båten; de är ett genuint feministiskt vänsterswinggäng.

De har ingen fast sättning, utan det är tiotal som kan vara med. En finns till och med i Stockholm. Och de spelar även i andra band. Det är något som märks exempelvis i Swing it rasisten, där solona varierar mellan swingpiano och balkaninspirerat gung. Men allt går att dansa till.

Överlag är det en väldigt medryckande musik. Swingen är en glad musikstil och den känslan finns även hos Cats & Dinosaurs. Melodierna etsar sig fast omgående. Ett plus är också flera, spännande solister.

Den nya skivan Swing på barrikaderna kan beställas på www.catsanddinosaurs.com där man också kan provlyssna på flera låtar samt se kommande spelningar.

Text & foto: Losita Garcia

dansmed armar

”Vänsterfeministiska swingkollektivet Cats & Dinosaurs, blandar den objektivt bästa musikstilen med den objektivt bästa politikstilen. Resultat: dansfest!”

ur bandets Manifest