Större muskler mot skattesmitarna

Jonas-Sjostedt-framat-760x1060

Vänsterpartiet har kommit överens med regeringen om att Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket får 175 miljoner under tre år för att trappa upp arbetet mot skatteflykt, aggressiva skatteupplägg och skattebrottslighet.

– Panamahärvan och andra avslöjanden visar hur många av de rikaste i samhället smiter från att betala till det gemensamma. Så att rättmätig skatt ska betalas även av de rikaste och av företagen har varit en viktig fråga för Vänsterpartiet i budgetförhandlingarna. De här pengarna behövs i välfärden, säger Jonas Sjöstedt, partiordförande.

Förslaget träder i kraft den första januari 2017 och innebär en sammanlagd satsning på 175 miljoner kronor från 2017 till och med 2020.

Vänsterpartiet har fler förslag om hur man kommer åt skatteflykten. I vårt 11-punktsprogram som kom i våras finns bland annat krav på en parlamentariskt ledd offentlig granskningskommission. Vänsterpartiet vill även ha bort straffrihet för självrättelser och återinföra förmögenhetsskatten, gåvo- och arvsskatten.

5 kommentarer till “Större muskler mot skattesmitarna”

1. Kjell Larsson

Självklart skall ekobrottslighet finnas, men det kanske är dags att införa tjänstemanna-ansvaret i den offentliga sektorn, att man skall kunna slösa med skattemedel som det görs idag är mig en gåta och ingen behöver stå till svars. Hallandsåsen, stödstrumpor i landstinget för 6000 paret, bara några exempel, att vara ansvarig för sitt arbete skapar mer än när det inte finns ett ansvar!

• Carina

Alla verksamheter finansierade av skattepengar borde kontrolleras hårdare. Hur kan privata företag göra vinster inom skola p omsorg göra vinster? Jo, de har kontroll på sin ekonomi, annars finns ingen marknad. Skattefinansierade verksamheter har varken ansvar eller vinstkrav och kan utan kontroll och konsekvenser läcka pengar. Nästa nivå för vänstern att få en statlig granskning på. Privata företag självsaneras. De som inte sköts försvinner från marknaden. Skattefinansierade verksamheter kan läcka pengar år efter år.

• Lisbeth Hellstrand

Du har rätt Carina, ingen kontroll innebär inget ansvar för skattepengar, i den privata sektorn finns kontroll och krav på ansvar för sitt arbete.

2. Mattias

Tror Kjell missade ett INTE efter ekobrottslighet…? Den privata sektorn har bara ett ansvar – att generera vinst till ägarna. Det kan man göra enkelt, t ex genom att kränga strumpor för 6000 kr paret, lägga moderbolaget i ett skatteparadis och sen låna ut pengar till det svenska bolaget med skyhög ränta och när man inte får tvåsiffriga vinstbelopp så väljer man att lägga ner verksamheten med tusentals barn utan skola som John Bauer gjorde. Privat ansvar funkar så! Och sånt läckage kan fortgå år efter år! Kindberg Batra sa för ett tag sedan att skolor som inte sköter sig skulle förstatligas. Så vad gör vi med vårdbolag som inte sköter sig? Eller banker som spekulerar bort våra pensioner och när det skiter sig så får skattebetalarna gå in och rädda dem? Tycker att vi ska följa K-Bs idé även där : )