Stoppa vapenexporten till Egypten

Vänsterpartiet kräver att Sverige ska följa Norges exempel och omedelbart stoppa all export av försvarsmaterial till Egypten.

– Omvärlden måste nu fördöma våldet och upphöra med sin export av krigsmateriel till Egypten, säger Hans Linde utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet. De ansvariga för övergreppen och massakrerna måste ställas inför rätta. Det upptrappade våldet har i grunden drivits fram av militärkuppen i juli. Avgörande är nu att ett civilt och demokratiskt styre återupprättas.

Under 2012 exporterade Sverige försvarsmaterial till Egypten till ett värde av nio miljoner kronor. Det framgår av regeringens skrivelse Strategisk exportkontroll 2012 – krigsmateriel och produkter med dubbla användningsområden.

– Sverige ska inte exportera vapen till diktaturer och länder som begår grova och omfattande brott mot de mänskliga rättigheterna. Det måste bli ett slut på den dubbelmoral som gör Sverige exporterar vapen till diktaturer samtidigt som vi säger oss värna demokrati och mänskliga rättigheter, säger Hans Linde.

Hans Linde

Utrikespolitisk talesperson  (V)

2 kommentarer till “Stoppa vapenexporten till Egypten”

1. Marco Regazz