Stöd de strejkande – stoppa utvisningarna till Afghanistan

Ett 100-tal ensamkommande unga flyktingar som sittstrejkat utanför Riksdagen i Stockholm fortsätter nu strejken på Medborgarplatsen. Deras mål är att stoppa utvisningarna till Afghanistan, ett land som svenska UD anser är så pass farligt att svenskar avråds från att överhuvudtaget åka dit.
– De kräver att bli lyssnade på – att vuxenvärlden ska erkänna deras situation och använda sin makt för att göra något för att stoppa utvisningarna till Afghanistan, ett krav som Vänsterpartiet självklart stödjer, säger Christina Höj Larsen, Vänsterpartiets migrationspolitiska talesperson, som besökte ungdomarna redan när strejken inleddes och nu i helgen träffade dem igen. På bilden står hon tillsammans med talespersonen Fatameh Khavari, från Ung i Sverige.

Ungdomarna har tillsammans skrivit ett öppet brev till Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik där de kräver att han stoppar myndighetens utvisningar till Afghanistan. De kämpar för en förändring i det Sverige som är deras nya hemland.  Sittstrejken har också angripits av nazister.

– Efter attacken är det ännu viktigare att alla som kan åker och visar solidaritet med ungdomarna genom att sitta med dem en stund och prata med dem. Vi måste tillsammans stoppa utvisningarna till Afghanistan, ett land som inte erbjuder annat än extrem otrygghet och dödlig fara. Vi måste låta dem leva sina liv i trygghet. Du som har möjlighet: gå dit och sitt en stund, lyssna och prata med dem, säger Christina Höj Larsen.
– De här barnen visar med sitt exempel hur kampen mot regeringens inhumana flyktingpolitik måste fortsätta med förnyad energi. Vi måste tillsammans få regeringen att riva upp de omänskliga lagar som drevs igenom förra sommaren, av hänsyn till att Sverige behöver ”andrum”.
– Är det några som behöver andrum är det dessa barn.

10 kommentarer till “Stöd de strejkande – stoppa utvisningarna till Afghanistan”

1. Monica sagebro

Förstår inte hur man tänker det är inte ok vet man hur dom får det vilket liv nä nu får det vara nog

2. britt bergström

Visa medmänsklighet och empati. Ge dessa unga människor möjlighet att skapa sin framtid. Stoppa utvisningarna. Ge de unga PUT så att de känner sig trygga och kan börja leva.

3. britt bergström

4. Inga Palmér

Dom FÅR inte skickas till Afganistan!
    Den utbildning och den kunskap om t.ex. demokrati de kan få här kan ses som bidrag till jordens överlevnad. De har dessutom inte kostat oss någonting före 15 års ålder, om det nu var det som det var frågan om.

• Inga Palmér

För någon månad sedan rapporterades om att (minst) två ministrar i Afganistans regering begärde att inget EU-land skulle skicka tillbaka flyktingar och ensamkommande till Afganistan. Är då inte det avtal Sverige har ingått m Afg:s regering om omhändertagande av ”åtrvändande” BRUTET ???

5. Sara schwieler

Stöttar på håll eftersom vi bor i Norrland. Låt dem stanna. Vi behöver varandra.