Skarp kritik mot bordningen av Ship to Gaza

dror & jonas
Natten mot måndag bordades Ship to Gaza av Israelisk militär ute på internationellt vatten. Enligt uppgift från Israelisk militär gick bordningen lugnt till men enligt vittnesmål från besättningen på Ship to Gaza, som också filmat bordningen, framgår det att det förekommit våld från militärens sida. Israelisk militär grep vänsterpartisterna Dror Feiler och Jonas Kårlin som sitter häktade i en stad utanför Tel Aviv.

Vänsterpartiets partisekreterare Aron Etzler uttrycker stark kritik mot vad Ship to Gaza utsatts för.

– Vi är oroliga för våra medlemmar och för alla de andra som nu sitter häktade i Israel trots att de inte begått något brott utan vars enda mål har varit att bidra till att häva blockade mot Gaza. Det är bra att den svenska regeringen har lämnat in en formell protest till Israel med anledning av bordningen och vi förväntar oss att regeringen agerar kraftfullt för att få Israel att omedelbart låta våra medlemmar och alla andra inblandande återvända till Sverige.

En kommentar till “Skarp kritik mot bordningen av Ship to Gaza”

1. Ingela Brink Gullin

Det är så fruktansvärt upprörande ! Instämmer i Kravet om kraftfullt agerande. Det kan inte få passera obemärkt att Israel misshandlar och griper svenska medborgare på eget skepp på internationellt vatten för brottet att försöka bistå det ockuperade folket med nödvändiga varor f att bygga upp det Israel förstört. För att bli trovärdiga i kampen för ett fritt Palestina krävs en tydlig kraftfull markering från vår nya rödgröna Svenska regering.