SDs maktspel drabbar pensionärerna

Jonas Sjöstedt om det uppkomna läget efter beskedet att SD tänker rösta på alliansens budget.

– SD röstar mot fler anställda i äldreomsorgen och mot sänkt skatt för pensionärer. De röstar för att arbetslösa inte ska få någon anständig a-kassa och för att den som blir sjuk ska ha hotet om utförsäkring hängande över sig. Men för SD kommer maktspelet först, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

– Vänsterpartiet är det oppositionsparti som har tagit ansvar. Vi har kompromissat och förhandlat fram en budget med regeringen som vi är beredda att genomföra. Men de borgerliga partierna för nu tillsammans med SD ut Sverige i en stor osäkerhet. Här finns en rad frågor som de borgerliga partierna borde svara på. Har de ett regeringsalternativ? Vem är i så fall deras statsministerkandidat? Vill de ha ett nyval? Väljarna förtjänar att få veta nu.

3 kommentarer till “SDs maktspel drabbar pensionärerna”

1. Prisca Forsman

Hej Jonas Sjöstedt,
    Det var mycket bra att ni tog ansvar för att kompromissa och förhandla fram en budget med regeringen. Det betyder att ni är ärliga och vill ha den bästa till svenska folket. Alla i Sverge vill ha trygghet med iinkomst, vård och bostad, först och framst. Ni ska besegra Alliansen och SD engångtill för att nu kan alla vitna att Alliansen är ett gäng som ha eget intresse även om det blir kris och kaos. De kan inte acceptera förlust och lysna på egna röst och bidra till kris i landet. De går så långt för att söka hjälp från ett partiet som de själva inte kan sammarbeta med. SD’s politik är bara om flyktingar och inget annat, men det räcker inte bara med Flyktingar politik. Det måste vara andra saker i fokus. Problemmet med Flyktingar är Alliansens skapelse och flera tror att det gäller inte riktigt om Flyktingar utom, Alliansen will ha olja som finns i krig området. Därför V och S får inte blanda sig i Flyktingar politik just nu, utan fokusera på extraval skapa ett kampagnbudskap som är tydligt för att locka flera ya folk. Budskap som visa att ni vill ta hand om folket som are redan bosatt i Sverige först. (Charity begins at home). Sverige är inte ända land i hela Europa so kan ta flyktingar, utom det finns många länder som kan göra så. Också, f.d. Utrikes minister resade till Iraq/Syria och lovade att ta till Sverige 100.000 flyktingar, men i hans egen Kommun är flyktingar icke välkomna. Det betyder att de är inte ärliga det finns någonting annat Alliansen letade efter i Arabiska länder. Flera påstår att det gäller om olja som finns i krig området. .

2. Lisbeth Pettersson

Hej, jag lyssnade på Forum i morse och blev heligt förb… på uttalandet av Hans Linde som sa att pensionärerna inte har råd att gå till tandläkaren from 1 januari 2015 på grund av att de går miste om skattesänkningen. Jag kände det som en kränkning, tror du att vi pensionärer är dumma i huvet och lättlurade? Den skatte _sänkning som ni föreslår är väl 50 kronor i månaden? Tror du Lars Linde att i och med sänkningen skulle det bli kö till tandläkaren. Fy för detta uttalande, visar bara på hur desperata ni är. Sluta kränka oss pensionärer med förlorat skatteavdrag som är som en droppe i havet. Det behövs andra åtgärder för att ta krafttag mot våra låga pensioner så vi har råd att gå till tandläkaren. Skärp dig!!!,

3. marant

I den budgetproposition för 2015, som Vänsterpartiet kom överens om med regeringen fanns det satsningar för pensionärer med lägst inkomst. För en ensamstående pensionär som bara har garantipension hade ekonomin förstärkts dels genom att inkomstskatten hade sänkts och dels genom att bostadstillägget för pensionärer hade höjts från 93 till 95 procent av bostadskostnaden. Skattesänkningen skulle ha inneburit ca 175 kronor per månad och höjningen av bostadstillägget upp till ca 170 kronor i månaden. Sammantaget alltså 345 kronor mer varje månad.
    Vänsterpartiet vill också skapa ett rättvist och hållbart pensionssystem med pensioner som går att leva på och som följer inkomstutvecklingen. Människor ska i god tid före pensionering kunna förstå och räkna ut hur stor pensionen blir. Pensionerna ska finansieras solidariskt. Vi vill avskaffa premiepensionssystemet (PPM) och föra över dessa avgifter till inkomstpensionen. Vi vill avskaffa bromsen och förhindra att pensionerna automatiskt kan sänkas.