Satsa på kortare arbetstid i välfärden

Sex timmars arbetsdag på massvis av arbetsplatser i välfärden runtom i landet. En sådan satsning föreslår Vänsterpartiet som kommer att lyfta kravet i förhandlingar med regeringen.

Inför sitt 1 maj-tal i Göteborg presenterade Jonas Sjöstedt det nya förslaget. Satsningen innebär att staten ska avsätta medel för att genomföra sex timmars arbetsdag på ett arbetsställe i varje kommun och varje landsting i Sverige.

– För många människor präglas dagens arbetsliv av stress och högt tempo. Många med heltidsjobb har svårt att kombinera arbete med föräldraskap, familj och fritid – tiden räcker inte till, säger Jonas Sjöstedt.

Satsningen kan exempelvis ske inom äldreomsorgen, sjukvården, socialtjänsten, barnomsorgen och skolan. Den treåriga satsningen ska vara frivillig för kommuner och landsting. Respektive länsstyrelse ska ta emot ansökningar och sköta administration.

– Det här är ett krav vi med kraft kommer att driva i fortsatta budgetförhandlingar med regeringen, säger Jonas Sjöstedt.

– Det är en logisk fortsättning på de framgångsrika lokala försök som Vänsterpartiet tidigare drivit igenom. Det är ett strategiskt steg för arbetstidsförkortning, snabbt och lätt att få igång. Och med ett så pass storskaligt projekt över hela landet kommer resultaten bli svåra att avfärda. Vi visar dem att det går. Vi startar något som kan spridas som ringar på vatten till fler arbetsplatser. Så flyttar vi fram positionerna. Vi lägger grunden för att fler följer efter, för en generell arbetstidsförkortning för alla. Sex timmars arbetsdag är framtiden. Det är dags för nästa stora social reform, säger Jonas Sjöstedt.

– Vänsterpartiet vill ha en samhällsekonomi som är bra för alla och inte bara några få och kortare arbetstid är ett viktigt steg på den vägen.

Vänsterpartiet föreslår att satsningen ska pågå i tre år och sedan utvärderas. Kostnaden beräknas bli 2,5 miljarder kronor per år.

Läs mer om förslaget här (pdf)

5 kommentarer till “Satsa på kortare arbetstid i välfärden”

1. Annica Fagerlund

Det här har vi väntat på ett tag. Det innebär livskvalitet.

2. Inger Ridbäck

Jätteviktig reform för alla, men speciellt för ensamstående föräldrar som har ett tufft livspussel både vad gäller tid och pengar…

3. Alf Sigvardsson

Mycket bra förslag.
    Detta skulle kunna tillämpas på alla arbetsplatser och därmed utöka arbetsgivarnas produktiva tid.
    I vården, industrin m.m som har dygnet runt bemanning idag så kan man få 3 skift (6tim) istället för 4 (8 tim).
    Många byggarbetsplatser skulle kunna producera mer på 2 skift å 6 timmar istället för dagen 8 timmar.
    Affärer och bensinmackar kan införa 3 skift och därmed längre öppettider.
    Resultatet blir mer utvilad personal och i många fall längre öppettider för butiker, verkstäder m.m som gynnar konsumenterna mer.

• Alf Sigvardsson

4 skift å 6 timmar istället för 3 å 8 timmar ska det givetvis vara.

4. Anita petersson

Jag tänker så här. Gör heltid till 6 timmar. Ge två timmars lön från staten. Tror alla tjänar på det. Räkna ni på detta, så får ni se