TTIP – avtalet som hotar Sveriges demokrati

Sedan sommaren 2013 pågår förhandlingar mellan EU och USA om ett gemensamt handelsavtal: Transatlantiskt partnerskap för handel och investeringar (TTIP). Syftet med avtalet är, enligt förespråkarna, att främja handeln mellan EU och USA genom att sänka tullar och ta bort så kallade handelshinder. I verkligheten är inte TTIP något vanligt handelsavtal – det är ett omfattande avregleringsavtal. Om avtalet blir verklighet skulle det bli det största av sitt slag i världen och få stora konsekvenser för Sverige.

Vänsterpartiet lyfte frågan redan under EU-valrörelsen men proteströrelsen i Sverige har tyvärr varit mindre omfattande än i många andra länder. Den kommande veckan kommer en rad aktiviteter ske för att lyfta fram frågan.

För er som vill göra en egen aktivitet eller flera kring detta bifogas här ett enkelt flygblad och en folder. Ett tips är att sprida flygbladet den 18 april som är den Internationella aktionsdagen mot TTIP. Foldern kommer också att kunna beställas från Vänsterpartiets webbshopp vecka 17.

Ladda hem flygbladet här (pdf)…
Ladda hem foldern här (pdf)…