Alkoholpolicy

Alkoholpolicy för Vänsterpartiet, först antagen av partistyrelsen på mötet den 28-29 november 2014. Uppdraget kom från kongressen 2014. Texten är uppdaterad med beslut från kongressen 2016.

”Vänsterpartiet strävar efter att vara ett parti med en hög medvetenhet om alkoholproblem. Föreningslivet är ett av de sammanhang där många med alkoholrelaterade problem kan hitta hjälp och stöttning. Vi vill vara ett parti där alla medlemmar och sympatisörer kan känna sig hemma. Den som inte vill eller kan delta i verksamhet där det förekommer alkohol ska inte utestängas från partiets huvudsakliga verksamheter.

Vänsterpartiet organiserar ibland verksamheter där det förekommer alkohol, som fester, valvakor eller debatter på en pub. Det är verksamheter som vi vill kunna fortsätta med. Samtidigt krävs det särskild eftertanke i hanteringen av alkohol i samband med partiets aktiviteter.”

Ladda ner Alkoholpolicy (word)
Ladda ner Alkoholpolicy (pdf)

Samlade organisationsdokument

4 kommentarer till “Alkoholpolicy”

1. Kerstin H.

Vi planerar en internfeministisk fest (för kvinnor) i samband med internat. kvinnodagen. Vi ordnar mat men tänker att var och en tar med det en vill dricka. Följer detta alkoholpolicyns riktlinjer?

• Mikael von Knorring

Jadå, det är fullt möjligt att låta var och en ta med alkohol inom ramen för alkoholpolicyn.

Micke vK, organisationsenheten

2. Bengt Sundell

Jag vill haka på Kerstin H:s fråga. Om man är nykter alkoholist ska man säga till att ”jag är nykter alkoholist” i sammanhang där var och en tar med sig vad man vill dricka? Det finns fortfarande alkoholfria alternativ. ”Vänsterpartiet strävar…..”? Det ska vara nolltolerans i partisammanhang.