Osäkrare och dyrare för hyresgäster med regeringens förslag

Vänsterpartiet är starkt kritiskt till att regeringen nu går vidare med förslaget om nya villkor för andrahandsuthyrningen. Förslaget gör uthyrningen mer lukrativ för den som hyr ut och dyrare och osäkrare för hyresgästen. Andrahandsboende är i de allra flesta fall en nödlösning och inte en långsiktig lösning av bostadsbehovet.

– Lösningen på den omfattande bostadsbristen är att se till att det byggs fler riktiga bostäder. Även om andrahandsuthyrningen skulle öka så finns det en gräns för hur många som kan trängas in på samma bostadsyta.  Det är helt oacceptabelt att hundratusentals ungdomar nu saknar bostad på grund av regeringens brist på insatser för att öka bostadsbyggandet, säger Amineh Kakabaveh, bostadspolitisk talesperson.

Genom förslaget avskaffar regeringen dessutom rätten att få tillbaka överhyra retroaktivt. Istället får hyresgästen gå till Hyresnämnden och få hyran framöver fastställd till en slags kostnadshyra, dvs en hyra som motsvarar en teoretisk kapitalkostnad plus den verkliga driftskostnaden för uthyraren. Kritiken mot förslaget har varit massivt från de organisationer som representerar unga och studenter, bostadslösa, hyresgäster och bostadsrättsföreningar. Ändå väljer regeringen att gå vidare och gör bara några marginella förändringar från ursprungsförslaget.

– Det är hög tid att agera för bostadsbyggande och en rättvisare bostadsmarknad istället för fler ockerkontrakt, säger Amineh Kakabaveh.