Nordiskt samarbete svar på flyktingsituationen

nordiska_partiledare

Vänsterpartierna i de fem nordiska länderna vill att de nordiska länderna arbetar tillsammans för att svara på flyktingsituationen, istället för att tävla om vilket land som kan ge dem som är på flykt sämst villkor. Det skriver partiledarna idag i en gemensam debattartikel i sina respektive länder.

Vi ser hur nordiska länder medvetet försvårat för människor att använda sin rätt att söka asyl. Det är en farlig utveckling som äventyrar asylrätt och mänskliga rättigheter. Det går inte att bygga ett fungerande arbete på det sättet. Svaret på flyktingsituationen i världen behöver tvärtom handla om att arbeta tillsammans. Det kan ske på olika nivåer – i Norden, i Europa och i FN – beroende på de politiska förutsättningarna. I detta läge, när EU:s politik har stora utmaningar, är det särskilt viktigt att de nordiska länderna börjar samarbeta. Vi vill att de nordiska regeringarna omedelbart möts och diskuterar hur vi kan svara på den här situationen tillsammans.

Ett av resultaten från diskussioner mellan de nordiska länderna skulle kunna vara miniminivåer för hur människor som kommit hit tas emot. Det kan handla om regler och praktiskt samarbete för familjeåterförening. Så kan kapplöpningen mot botten förhindras samtidigt som varje land kan ha mer generösa och humana regler. Vi vill se över möjligheterna att underlätta familjeåterföreningar genom samordning och samarbete mellan de nordiska ländernas ambassader utanför norden.

Här kan du läsa artikeln på DN Debatt.

Här kan du läsa det längre dokument som de nordiska vänsterpartierna har tagit fram om nordiskt samarbete kring asylpolitiken. (pdf)

På bilden:
Audun Lysbakken, partiledare Sosialistisk Venstreparti Norge
Jonas Sjöstedt, partiledare Vänsterpartiet Sverige
Katrín Jakobsdóttir, partiledare Vänstergröna/Vinstrihreyfingin – grænt framboð Island
Paavo Arhinmäki, partiledare Vänsterförbundet/Vasemmistoliitto Finland
Johanne Schmidt-Nielsen, politisk ordförande Enhedslisten Danmark

En kommentar till “Nordiskt samarbete svar på flyktingsituationen”

1. Jan Nielsen

Hej , enligt min mening finns bara en möjlighet.
    Avsluta USA / EU krig om ” lebensraum ” i världen .
    Sluta stödja USA,S mördande av människor .
    Ställ dessa galna idioter i USA inför rätta.
    Återgå till ett valutasystem som inte gör folk till slavar , som inte kan manipuleras som dagens sjuka mafia system .
    Eu är inte en lösning för någonting annat än
    att berika eliten i EU systemet tillsatta på sina postar av Goldman Sachs , USA ,S kopia på den Italienska mafia .