Mindre tuff ekonomi för barnfamiljer efter nyår

Den första januari blir mediciner till barn avgiftsfria. Samtidigt får föräldrar som är hemma med sina barn och har grundnivån i föräldraförsäkringen sin ersättning höjd från 225 till 250 kronor om dagen. Anledningen är att två av de välfärdsreformer Vänsterpartiet fått igenom i budgetförhandlingarna med regeringen nu träder i kraft. Reformerna är en del i ett systematiskt arbete för att minska barnfattigdomen.

– Att barnfattigdom är ett allvarligt problem har varit känt länge. Nu genomför vi välfärdsreformer som går något åt problemet. Ingen förälder ska behöva välja mellan att hämta ut medicin till sina barn och att köpa vinterkläder åt dem, säger Ulla Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Dagens högkostnadsskydd för mediciner till barn innebär att en familj betalar högst 2 200 kronor per år för barnens mediciner. Reformen med avgiftsfria mediciner för barn upp till 18 år innebär därför en förstärkning av hushållsbudgeten med upp till 2 200 kronor per år och familj.

– Den höjda grundnivån i föräldraförsäkringen kommer att göra stor skillnad i många nyblivna föräldrars plånböcker. Den som har föräldrapenning på grundnivå och tar ut den för alla månadens dagar får 750 kronor mer i månaden, säger Ulla Andersson.

Den höjda grundnivån i föräldrapenningen innebär en förstärkning med 12 000 kronor per barn för den familj där föräldrarna före barnets födelse haft så låg eller oregelbunden inkomst att de bara har rätt till föräldraförsäkringens grundnivå under samtliga de 480 dagar som försäkringen gäller och dessutom tar ut samtliga dagar. Nio av tio av som bara har grundnivån i föräldraförsäkringen är kvinnor.

För mer information:

Karl Lindberg, pressekreterare för Ulla Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson, 072-576 56 57

Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64

En kommentar till “Mindre tuff ekonomi för barnfamiljer efter nyår”

1. Ingemar Ljungqvist

Att dela ut fri medicin åt barn och ungdomar är precis detsamma som att utelämna dem åt Rockefellers vetenskaps- och sjukdomsbegrepp, dvs att göra svenska ungdomar till duktiga konsumenter av läkemedel. Dessutom utsätter man dem för en stor fara, då biverkan av läkemedel enligt amerikanska undersökningar är den tredje största dödsorsaken. Varför kunde man inte göra som i det forna DDR dela ut gratis kosttillskott som t.ex D-vitamin. Då kanske de inte ens hinner bli sjuka. Vem är ansvarig för detta konstiga beslut inom Vänstern? Skulle gärna vilja göra en intervju med vederbörande? Detta beslut ger ju också vatten på kvarn åt de som hävdar att Vänstern också utgör en del, av samhället som ingår i Rockefeller-Rotschilds intreesesfär. Hoppas jag kan tillbakavisa de som hävdar det.
    MVH Ingemar Ljungqvist