Matutdelning och vård viktigt för grekiska vänstern

jonas

Det grekiska valet närmar sig och Jonas Sjöstedt är på plats i valspurtens Aten. Han är där för att stödja vänsterpartiet Syriza och besöka det ideella solidaritetsarbetet som blivit så viktigt i det krisdrabbade landet.

– Igår var vi på Syrizas sista, stora möte inför valet på söndag. Det var en allvarlig men hoppfull stämning med tusentals människor. Hoppet är stort om att Grekland nu ska göra något annat än att bara följa de direktiv från Bryssel som varit så katastrofala för landet, säger Jonas Sjöstedt.

Syriza leder i mätningarna inför valet. De vill avsluta den extrema åtstramningspolitik som lett till arbetslöshet, fattigdom och att många inte får den grundläggande vård de behöver. Istället vill de omförhandla Greklands lån för att landet ska få en chans att komma på fötter.

En viktig orsak till vänsterns framgångar är det praktiska solidaritetsarbetet. Jonas Sjöstedt besökte bland annat ett socialt center som samlar in och delar ut mat och mediciner.

– De senaste åren har det växt fram en praktisk solidaritetsrörelse som står nära Syriza. Människor startar sociala center i sina egna kvarter och hjälper varandra. De ser till att hungriga människor får mat. De öppnar vårdcentraler som ger vård till de som inte har råd att betala. Deras arbete är enormt viktigt och det har gjort att vänstern har en stor trovärdighet. Människor litar på dem, säger Jonas Sjöstedt.

Vänsterpartiet i Sverige samlade under våren 2014 in 100 000 kronor till organisationen ”Solidaritet för alla” som stödjer de olika lokala solidaritetscentren.

2 kommentarer till “Matutdelning och vård viktigt för grekiska vänstern”

1. ingrid Rasmussen

Hoppas at det är ET klokt sansat slipat ”gäng,som lyckas parera ”Höger-EU” slimmade bakdörrar!

2. Christofer Sjöholm

Grekland är ett land med en stolt redartradition och som en önation starkt på sjöfart.

Europa behöver väl med tiden förnya och enas om vilken sjukvårdsflotta vi skall ha och hur bästa och toppmodernaste lasarettskepp skall se ut.

Grekland har en i förhållande till andra delar av Europa enormt fördelaktigt klimat. Våra lasarettfartyg skulle med fördel kunna ha hemmahand i Aegeiska övärlden.

Trist att socialdemokratisk-vänsterparti influerade fackföreningsrörelse lät lägga ner vår stolta svenska varvsindustri, just när efterfrågan blev som bäst.