Lokalt parti blir del av Vänsterpartiet

Trosaradikalerna (TR), ett lokalt parti i Trosa i Södermanland, kommer att gå upp i Vänsterpartiet inför nästa val.

TR bildades 2005 av vänsterpartister som var missnöjda med de stridigheter som uppstod i Vänsterpartiet. De är representerade i kommunfullmäktige sedan två mandatperioder.

– Vi har beslutat att vi kommer att avveckla Trosaradikalerna inför nästa val och bli en del av Vänsterpartiet. Vi har följt den positiva utveckling som skett i Vänsterpartiet den senaste tiden och är glada över bli en del av ett partiet, säger Gerty Fexler Höjer, gruppledare för Trosaradikalerna.

Jonas Sjöstedt, partiordförande för Vänsterpartiet, besökte Trosa under onsdagen för att träffa företrädare för TR och tala vid ett offentligt möte.

– Det är ett mycket glädjande besked och jag välkomnar dem hjärtligt. Beslutet innebär att väljarna i Trosa har möjlighet att rösta på Vänsterpartiet även i kommunalvalet. Det senaste året har vi sett en tydlig trend med en tillströmning av nya medlemmar men även av gamla medlemmar som nu vill bli en del av Vänsterpartiet. Det bådar gott inför valet 2014, säger Jonas Sjöstedt.